Women don't owe you pretty - Florence Given RECENSIE

Recensie: Women don't owe you pretty - Florence Given

Lieve vrouwen van Nederland en België; jij bent niemand iets verschuldigd. Heb je deze eye-opener al eerder gehoord? Waarschijnlijk nog niet zo vaak. De internationale bestseller Women don't owe you pretty gaat juist hierover. Florence Given legt veel oncomfortabele waarheden bloot als het gaat om seksisme, seksuele intimatie, schoonheidsstandaarden en de male gaze.

In 2019 werd Florence Given Cosmopolitan's Influencer van het jaar. Alhoewel Florence 21 jaar is, zet zij zich in voor alles wat te maken met acceptatie en gelijkheid van vrouwen. Denk aan de #EndPeriodPoverty-Campagne, het taboe rondom single zijn, en een campagne tegen een show genaamd Insatiable. Ze is daarmee een echte strijder en voorbeeld voor vrouwen en meisjes wereldwijd. Dat ze nu haar eigen imprint heeft is dan ook geen verrassing.

Women don't owe you pretty is een scherp en vlot geschreven boek. Florence weet vaak precies de vinger op de zere plek te leggen en draait er niet omheen. Ze zet je aan het denken door haar herkenbare voorbeelden en inzichten over onder andere kleur, consent, relaties en privilege. Daarbij kijkt ze ook kritisch naar zichzelf, want geniet zij immers niet enorm veel privileges doordat ze een knappe, slanke blondine is? Deze Nederlandse versie van de internationale bestseller is daarmee een boek dat je ieder meisje zou willen laten lezen.

Het eerste wat opvalt wanneer je start met lezen is dat dit boek een ijzersterke inleiding heeft. Wow. Florence Given weet gelijk je aandacht te pakken op zo'n treffende manier en het zorgt gelijk voor een aantal inzichten in de wereld en in jezelf. Als lezer krijg je gelijk een duidelijk gevoel; de toon is gezet! Daarna volgen in totaal 21 korte hoofdstukken, waaronder: zijn zij intimiderend of laat ik me intimideren? To date or not to date, trouwen is niet iets vanzelfsprekends (echt niet) en je bent de liefde van je eigen leven.

Deze zijn iets minder sterk als de inleiding, omdat ze hier en daar iets teveel in herhaling valt. Enerzijds logisch, want als het gaat om diversiteit en gelijkheid is er ook vaak sprake van een bepaalde cyclus die zich herhaalt. Wel is het jammer, want hiermee verlies je als lezer af en toe een klein beetje je aandacht en interesse om door te lezen.

Het boek ziet er catchy en aansprekend uit door het gebruik van verschillende kleuren en vormen. De korte, maar krachtige quotes vormen een afwisseling voor de hoofdstukjes met tekst. De quotes sluiten aan op de inhoud en de boodschap van het verhaal. Ook zijn er illustraties te zien die ook goed bij de boodschap passen. Alles onderdelen van dit boek vullen elkaar perfect aan. Florence Given laat hiermee zien dat ze haar campagne voor gelijkheid en (zelf)acceptatie van vrouwen zeer goed begrijpt en kan hiermee de lezer overtuigen, inspireren en motiveren. Als je het boek de kans geeft, kan Women don't owe you pretty jouw kijk op de wereld voorgoed veranderen. Ben jij er klaar voor?

Women Don't Owe You Pretty - Nederlandse editie

1  2  3  4  5

‘Women Don't Owe You Pretty' is een intelligent geschreven oproep tot modern feminisme. Florence Given rekent af met conservatieve opvattingen en laat zien hoe vrouwen hun positie kunnen versterken.

Florence Given moedigt in ‘Women Don't Owe You Pretty’ lezers aan om de verhalen in twijfel te trekken die hen weerhouden van zelfacceptatie, eigenliefde en kracht. Het is een levendig geïllustreerde inleiding tot het moderne feminisme. Met dit boek leert iedere vrouw haar energie te beschermen. ‘Women Don't Owe You Pretty’ is er om ons eraan te herinneren dat iedereen waardevol is en dat vrouwen mannen niets verschuldigd zijn. WAARSCHUWING: bevat expliciete inhoud (en veel oncomfortabele waarheden).