Hard land - Benedict Wells RECENSIE

Recensie: Hard land - Benedict Wells

Hard land is het ontroerend mooie verhaal over de zware periode waar een kind doorheen moet op weg naar de volwassenheid. Benedict Wells (München, 1984) is de schrijver van deze roman die je nauwelijks kunt wegleggen, zó graag wil je weten hoe Samuel zich door deze harde tijd heen slaat.

Wells vertrok na zijn eindexamen naar Berlijn, niet om te studeren maar om schrijver te worden. Al in 2008 liet hij van zich horen met Becks laatste zomer, zijn debuutroman, die lovend werd ontvangen. Met Het einde van de eenzaamheid dat in 2016 verscheen en Boek van de Maand werd bij DWDD won hij de harten van het grote publiek.

In prachtige bewoordingen brengt Wells voor onze ogen een jongen tot leven die het heel moeilijk heeft: een relatie met zijn zwijgzame, werkloze vader heeft hij niet echt, ze zeggen namelijk nauwelijks iets tegen elkaar. Zijn oudere zus woont ver weg en laat zich weinig zien. Met zijn moeder heeft Sam een goede band maar zij is erg ziek. Hoe ziek beseft hij pas als het te laat is, want zijn moeder houdt de ernst van haar toestand voor hem verborgen in de hoop dat hij een mooie onbezorgde zomer tegemoet gaat. Bij dit alles komt ook nog dat hij geen vrienden heeft, een eenling is en vooral heel onzeker. Het helpt ook niet dat hij in een 'gat' (Grady) woont waar weinig te beleven valt.

De zomer waarin hij zestien zal worden, brengt de omslag. Zijn baantje bij de plaatselijke bioscoop brengt hem in contact met drie bijzondere vrienden, die iets ouder zijn dan hij en verder in hun ontwikkeling. Dank zij hen beleeft hij drie mooie zomermaanden. Een van hen, Kirstie, verzamelt 'mooie eerste zinnen van boeken' (de eerste zin van deze roman valt daar ook onder!) en zij is degene die hem met harde hand van zijn angsten afhelpt. Waarvan zij hem echter niet kan bevrijden, is zijn verliefdheid op haar. Hoe zal Sam zich redden ná die mooie zomer, ná de tragiek van zijn moeder, nadat zijn vrienden vertrokken zijn naar een andere stad voor hun studie, na de sluiting van de bioscoop, nu hij weer in de schoolbanken zit? Als je heel aandachtig leest (wat waarschijnlijk niet lukt omdat je te geboeid bent door dit fascinerende verhaal) zou je voortekenen van zijn toekomst kunnen zien in het gedicht 'Hard land' dat de leraar literatuur op Sams school elk jaar behandelt in de voorlaatste klas wanneer de leerlingen op de drempel naar volwassenheid staan. Bij teruglezen van de fragmenten, samen met Kirstie, aan het einde van de roman, krijgt de lezer nog een mooie literaire toegift.

Wells laat Sam als ik-verteller aan het woord. Aan het begin zegt Sam: "Dat is allemaal alweer een jaar geleden," wanneer hij enige afstand heeft kunnen nemen tot alles wat in die tijd gebeurd is. Toch beschrijft hij alles wat hij meemaakt, zijn angsten, zijn verdriet, en zijn emoties als woede, verliefdheid, maar ook de vrolijke momenten, zó haarscherp, zó indringend, dat je je als lezer niet kunt losmaken van zijn persoon. Je beleeft alles net zo intens als de hoofdpersoon, zijn pijn als hij het lichaam van zijn dode moeder ziet, zijn dolle vreugde als Kirstie zijn hand pakt.

Wat Wells presteert met de coming of age roman Hard land, verdient alle respect. Hij schetst een waarachtig beeld van de wereld waarin bijna-volwassenen hun weg zoeken, van de hormonen die door hun lijf schieten, van wisselende stemmingen, van mooie jonge mensen met al hun verwachtingen.

Tijdens het lezen van Hard land, in de mooie Nederlandse vertaling van Gerda Baardman, vergeet je bijna dat je fictie leest, dat je over iemand anders leest, dat je niet zelf die persoon bent, en zul je misschien soms tot tranen geroerd zijn.

Recensie: Hard land - Benedict Wells

Hard land

1  2  3  4  5

Missouri, 1985. De moeder van de vijftienjarige Sam is ziek, zijn werkloze vader weet zich geen raad en sluit zich voor iedereen af. In een poging zijn ongelukkige thuissituatie te ontvluchten neemt Sam een vakantiebaantje in een oude bioscoop. Voor de duur van een magische zomer wordt alles op zijn kop gezet. Hij maakt vrienden, hij wordt verliefd op de mooie Kirstie en ontdekt geheimen over zijn woonplaats. Voor het eerst in zijn leven is Sam niet langer een onopvallende buitenstaander maar maakt hij deel uit van iets groters. Als zijn moeder overlijdt komt er een abrupt einde aan deze gelukkige maanden, en wordt Sam gedwongen om volwassen te worden. Hard land is het verhaal van een onvergetelijke zomer, een roman doordrenkt met heimwee naar vroeger – en daarmee een hommage aan klassieke coming of age-films zoalsThe Breakfast Club en Stand By Me.