Stinkend rijk worden - Jan Paul Schutten RECENSIE

Recensie: Stinkend rijk worden - Jan Paul Schutten

Stinkend rijk worden is een hilarische verhalenbundel over beroepen van vroeger en van nu. En dan niet de alledaagse beroepen, zoals dokter, juffrouw of timmerman, maar het gaat over de gekste, leukste en engste banen. Wat dacht je bijvoorbeeld van klappenopvanger van de prins? Of ijsblokkenzager? Medicijntester? Wasplasser? Legospeler? Jan Paul Schutten heeft over beroepen geschreven die nu niet meer bestaan, of die zo onwaarschijnlijk zijn dat je bijna niet kan geloven dat die beroepen er zijn.

Stinkend rijk worden is een mooi vormgegeven verhalenbundel. Het boek paste heel erg goed in het thema van de Kinderboekenweek 2021: Worden wat je wil! De verhalen zijn allemaal lekker kort, zodat het voor kinderen die moeite hebben met lezen ook heel goed te doen is. En als voorleesboek is het ook heel geschikt, vanwege de korte verhalen.

Jan Paul Schutten heeft met Stinkend rijk worden een informatief boek geschreven. Kinderen komen van alles te weten over de meeste gekke beroepen. De schrijfstijl van Schutten is vlot en to-the-point. Hij is een meesterverteller, die ervoor zorgt dat kinderen dit boek zullen verslinden. Dit boek zal een lach op hun gezicht toveren, maar ook verbazing wekken en soms moet je er zelfs van gruwelen.

De verhalenbundel trapt af met het beroep ´klapknecht´. Jan Paul Schutten legt uit hoe dit beroep vroeger is ontstaan en legt uit wat het inhoudt. Je kan je niet voorstellen dat er vroeger mensen waren die voor dit beroep kozen…

Maar niemand mocht een prins zomaar slaan. Zelfs zijn leraar niet. Een prins was rijk en machtig, ook als hij nog maar een kind was. En een leraar was maar gewoon. De prins was zijn baas. Toch was elke prins wel eens stout. Elke prins moest wel eens gestraft worden. Maar hoe? Daar hadden de ouders van de prins dus wat op bedacht. De meester strafte gewoon iemand anders! Een vriend van de prins. Vaak was dat iemand van adel, een jonge hertog of graaf. (p.6)

Wat het boek aantrekkelijk maakt voor kinderen, is dat er ook hele vieze baantjes in staan. Baantjes waar je kippenvel van krijgt en niet omdat het zo koud is… Zoals bijvoorbeeld het verhaal Op het kerkhof graven of In de plas wassen. En ja, het is echt zo vies als het klinkt. Als lezer heb je soms het gevoel dat de fantasie met de schrijver op de loop is gegaan, maar alle beroepen die in Stinkend rijk worden staan, hebben echt bestaan. En sommige bestaan zelfs nog. Deze beroepen laat Jan Paul Schutten aan het einde van het boek aan bod komen.

Stinkend rijk worden is voorzien van grappige tekeningen van Anne Stalinksi. De illustraties voegen iets toe aan het verhaal en zijn in kleur. Ze maken het boek helemaal af. Bij sommige illustraties is een tekstballon toegevoegd.

Stinkend rijk worden is vooral een grappig, informatief boek als je wilt weten welke beroepen er vroeger waren en welke beroepen er nu zijn. De kans dat een jong lezertje daadwerkelijk een van de beschreven beroepen uit gaat oefenen, is heel erg klein. Maar het boek laat wel zien dat veel beroepen veranderen in de loop van de tijd. Ook bieden de verhalen veel gespreksstof waarbij de fantasie lekker geprikkeld kan worden. Kinderen kunnen misschien wel hun eigen beroep verzinnen, een beroep dat nu nog niet bestaat, maar wie weet in de toekomst wel…

Stinkend rijk worden

1  2  3  4  5

Natuurlijk kun je gewoon astronaut worden, of dierenarts of minister-president. Maar dat wil iedereen al en is best saai. Dus de volgende keer als iemand vraagt wat je later wilt worden, zeg je gewoon dat je je geld gaat verdienen met mensen uitschelden. Of dat je aan het trainen bent voor poephulp. Of een opleiding volgt tot okselplukker. Allemaal echte banen, al zijn voor de meeste in de 21ste eeuw gaan vacatures meer. Hoewel, je kunt nu hondenvoerproever, sluipwesptrainer en neus worden. Beroepen waarmee je ook iedereen zal verbazen. Jan Paul Schutten weet er alles van!