Enkeltje Azië - Danique Plaatzer RECENSIE

Recensie: Enkeltje Azië - Danique Plaatzer

Wanneer Sofie in paniek wakker wordt weet ze meteen weer wat ze gedaan heeft. Ze heeft niet alleen haar vriendje Mike gedumpt, maar ze is ook gestopt met haar opleiding en heeft in een opwelling ook een enkele vliegticket naar Vietnam geboekt. Wanneer haar vriendinnen Maartje en Birgit dit horen vinden ze het super stoer van Sofie, maar aan haar ouders durft ze het niet te vertellen. Zij kijken toch al nauwelijks naar haar om, dus waarom zouden ze het moeten weten? Sofie besluit stiekem op avontuur te gaan en stapt in een geweldig avontuur.

Danique Plaatzer schrijft met haar Enkeltje Azië een heerlijk tienerboek over een jonge meid die op avontuur gaat. De hoofdpersoon Sofie zal zeer herkenbaar zijn voor vele tieners en de situatie waarin zij zich bevindt ook. Ze heeft het uitgemaakt met haar vriendje en voelt zich niet thuis op haar opleiding. Ze voelt zich ook niet begrepen en gehoord door haar ouders en neemt het besluit om naar Azië te vertrekken. Het boek is echt geschreven vanuit Sofie en de andere personages worden dan ook niet zo uitgebreid uitgewerkt. Op haar reis ontmoet Sofie verschillende andere backpackers en ze maakt leuke dingen met hen mee. Verschillende situaties doen zich voor en soms komt Sofie in de problemen. Maar Sofie blijkt een doorzetter te zijn, ze kiest voor zichzelf en geeft niet op.

De schrijfstijl in Enkeltje Azië is erg laagdrempelig. Het lettertype is wat groter en de hoofdstukken zijn kort waardoor je meteen makkelijk wegleest. Doordat je meteen in hoofdstuk 1 leest dat Sofie haar vriendje Mike gedumpt heeft, gestopt is met haar studie en een enkeltje Vietnam geboekt heeft zit je meteen in het verhaal. Het verhaal is vlot geschreven en door de korte dialogen en de situaties die elkaar opvolgen zorgen voor een lekker vaartje. Je leest het boek dan ook makkelijk aan een stuk door.

Zoals de cover al doet vermoeden is een Enkeltje Azië een zomers maar ook spannend verhaal met verschillende thema's. Vriendschap en liefde komen er in voor maar ook zelfvertrouwen, en doorzettingsvermogen zijn zeer belangrijk. Niet zomaar opgeven als het even wat minder gaat. Het gevoel dat Sofie voor haar zelf wil zorgen komt duidelijk naar voren, en dat niet iedereen te vertrouwen is ontdekken we ook al snel. Ondanks dat het soms wat onwerkelijk aanvoelt dat een jong meisje vertrekt naar Azië zonder dat haar ouders het weten, voelt het verhaal lekker avontuurlijk en dat zal de jonge lezer zeker aanspreken.

Enkeltje Azië is een echt jeugdboek waarin je met Sofie op reis gaat door Azië. Het boek zal je zeker niet vervelen en lekker weg lezen. De beeldende schrijfstijl, de vaart en de herkenbare situaties maken Enkeltje Azië een heerlijk avontuur! Graag waardeer ik het verhaal met 4 sterren, omdat ik denk dat een jeugdige lezer zeker enthousiast zal zijn over dit boek.

Enkeltje Azië

1  2  3  4  5

Superspannend verhaal voor avontuurlijke meiden! (10-12 jaar)

Sofie boekt in een opwelling een enkele reis naar Azië. Haar (gescheiden) ouders denken allebei dat ze bij de ander is. Alleen haar beste vriendinnen weten waar ze is. Sofie stapt midden in een avontuur… totdat er iets vreselijk fout gaat en ze op zichzelf is aangewezen in een land waar ze niemand kent.