Janie Q - Emma Brodie RECENSIE

Recensie: Janie Q - Emma Brodie

1969: iedereen kijkt uit naar het jaarlijkse folkfestvival en vooral naar het optreden van de beroemde zanger Jesse Reid. Maar wanneer hij door een motorcrash niet kan optreden en de lokale band Harpoon onverwacht op het hoofdpodium staat, weet zangeres Jane Quinn het publiek te betoveren met haar stem. Wanneer Jesse weer is hersteld, vraagt hij de band als zijn voorprogramma mee op tour. Hij heeft vertrouwen in Jane als zangeres en moedigt haar aan haar eigen teksten te schrijven. Terwijl hij worstelt met een heroïneverslaving en ook Jane met een geheim rondloopt, ontstaat er een bijzondere romance tussen de twee. Maar terwijl ze dag en nacht werkt aan haar weldra legendarische debuutalbum, dreigt hun liefde uiteen te vallen.

Janie Q is de debuutroman van de Amerikaanse Emma Brodie. Brodie werkt meer dan tien jaar als redacteur in de uitgeverswereld en schrijft onder andere voor HuffPost en Catapult.

De achterflap van het boek geeft te kennen dat Janie Q een sprankelende muziekroman over de seventies is. De verhaallijn is gebaseerd op het liefdesverhaal van singer-songwriters Joni Mitchell en James Taylor. Velen zien Mitchell als een van de invloedrijkste vrouwelijke artiesten van de twintigste eeuw. Hiermee is meteen duidelijk in welke muziekhoek we het verhaal kunnen plaatsen en in welke tijdsgeest.

In het boek volgen we de pogingen van Jane Quinn om door te breken als zangeres. Het verhaal komt wat traag op gang: er worden direct veel personages geïntroduceerd en het is niet duidelijk welke richting het op gaat, maar al snel krijg je waardering voor Jane, die haar mannetje staat in de harde muziekwereld. Het is niet alleen maar glitter en glamour in het muzikantenbestaan. Met diverse plottwists geeft Emma Brodie steeds weer een draai aan het verhaal, waardoor ze het interessant weet te houden. Hoe verder in het boek, hoe meer diepgang er in het verhaal komt en hoe interessanter het wordt.

De schrijfstijl van Emma Brodie is vlot en leest prettig weg, maar ze schrijft ook beeldend en vol details: daar moet je van houden. Het is duidelijk dat ze in het boekenvak werkt. Toch blijft het verhaal ook deels aan de oppervlakte omdat er op momenten soms te veel wordt verteld en je niet lekker in het moment zit; de binding met de personages blijft hierdoor een beetje weg. Dat is jammer. De afwisseling die ze in de tekst heeft aangebracht door het invoegen van stukjes songtekst, geeft wel net dat beetje extra om het nog interessanter te maken.

Het boek wordt vergeleken met Daisy Jones and the Six, maar hoewel het zeker parallellen vertoont, is Janie Q echt een op zichzelf staand verhaal. Al met al heeft Emma Brodie met Janie Q een mooi debuut geschreven dat weet te boeien. Vooral voor muziekliefhebbers zal dit boek zeker een feestje zijn!

Recensie: Janie Q - Emma Brodie

Janie Q

1  2  3  4  5

Sprankelende muziekroman over de seventies, gebaseerd op het liefdesverhaal van Joni Mitchell en James Taylor.

1969: Iedereen kijkt uit naar het jaarlijkse folkfestival en vooral naar het optreden van de beroemde zanger Jesse Reid. Wanneer hij crasht met zijn motor krijgt onverwacht de lokale band Harpoon het hoofdpodium. Zangeres Jane Quinn betovert het publiek met haar stem.
    Wanneer Jesse weer beter is vraagt hij Harpoon als zijn voorprogramma mee op tour. Hij gelooft in Jane, moedigt haar aan haar eigen teksten te schrijven en al snel ontstaat er een bijzondere romance tussen de twee. Ondertussen worstelt Jesse echter met een heroïneverslaving. En ook Jane heeft een geheim. Terwijl ze dag en nacht koortsachtig werkt aan haar weldra legendarische debuutalbum, dreigt hun liefde uit elkaar te vallen.
    Janie Q is een bruisend portret van de muziekscene in de vroege jaren zeventig, en van een vrouwelijke pionier in een door mannen gedomineerde muziekindustrie.