Voordat ik wist wie je was - Jacqueline Bublitz RECENSIE

Recensie: Voordat ik wist wie je was - Jacqueline Bublitz

Kan je als vrouw nog alleen over straat in het donker? In deze spannende roman wordt dit topic op een hele charmante manier benaderd.

Voordat je wist wie ik was is een verhaal over twee vrouwen die beide hun oude leven ontvluchtten. Alice Lee is net achttien geworden en is ontsnapt aan haar leven vol verdriet waar ze na het overlijden van haar moeder in terecht gekomen is. Ruby Jones is van middelbare leeftijd en is vanuit Nieuw Zeeland naar NYC gekomen om haar relatie met een getrouwde man te verbreken en helemaal opnieuw te beginnen.

Beide vrouwen kwamen tegelijkertijd in New York aan, maar na een maand vind Ruby een vrouw aan de oever van de Hudson. Beetje bij beetje kom je meer te weten over het leven van Ruby en over de achtergrond van de vermoorde vrouw, Alice Lee. Ruby raakt geobsedeerd door Alice Lee en daardoor gaan de levens van de twee vrouwen steeds meer door elkaar heen lopen. Alice dient in Voordat ik wist wie je was als een alwetende verteller. Ze praat over haar eigen leven en het leven van Ruby. Ze lijkt ook in de huidige tijd als soort geest een rol te spelen. Hierdoor krijg je beetje bij beetje details waardoor je meer wilt weten en snel door wilt lezen.

De schrijfster van Voordat je wist wie ik was is absoluut een bewonderaar van New York City. Beide hoofdpersonen van dit boek vluchtten niet voor niets naar deze stad vol met betoverende straten, gebouwen en indrukken. Beide vrouwen hopen hier een beter bestaan op te bouwen en door de fijne schrijfstijl van Jacqueline Bublitz lijkt het net alsof je zelf ook door de straten van New York loopt.

De thematiek is zeer uiteenlopend, maar draait vooral om eenzaamheid en angst en om verbinding en vriendschap. Daarnaast wordt op een hele mooie manier het belangrijke en hedendaagse thema van onderdrukking en de angst van vrouwen om alleen over straat te gaan geraakt in Voordat je wist wie ik was. De spanning wordt opgebouwd, doordat steeds kleine details en puzzelstukjes over beide levens en de moord bekend worden, hierdoor blijf je door lezen en blijf je continu geboeid. Een ontzettend spannende roman en een detective in één!

Voordat je wist wie ik was

1  2  3  4  5

Toen ze op haar achttiende verjaardag aankwam in New York met niets meer dan 600 dollar cash en een gestolen camera, was Alice Lee op zoek naar een frisse start. Nu, een maand later, is ze het ongeïdentificeerde slachtoffer van een moord.
    Ook Ruby Jones probeert een nieuw leven te beginnen. Nadat ze de halve wereld over is gereisd voelt ze zich eenzamer dan ooit. Maar dan vindt ze het lichaam van Alice aan de oever van de Hudson. Ruby raakt gefascineerd door Alice en kan haar niet meer loslaten. Ze wil weten wie deze jonge vrouw is, en haar het einde geven dat ze verdient.
    Voordat je wist wie ik was is niet alleen een spannende whodunit - in deze krachtige, hoopvolle roman worden ook andere vragen gesteld: wie was Alice? En wat liet ze achter? De antwoorden zullen je verrassen.