Het Project - Arne van der Linden RECENSIE

Recensie: Het Project - Arne van der Linden

Een carrière als geheim agent klinkt natuurlijk geweldig in de oren bij mening zeventienjarige. Alan Gray krijgt dit leven aangeboden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Hij zal alles achter zich moeten laten, inclusief iedereen die hij kent. Die lijst is niet lang aangezien Alan al is gescheiden van zijn ouders. Zijn moeder is overleden en zijn vader zit in de gevangenis. Hij komt in de problemen en kan dan kiezen voor een kamer in een jongerengevangenis of een plek in Project (Lotgenoot). Alan kiest voor het laatste en maakt kennis met de geheime opleiding. De lessen, klasgenoten en docenten brengen grote uitdagingen met zich mee. Is Alan in staat om de opleiding te voltooien en een geheim agent te worden?

Dit verhaal draait heel erg om het plot. Een rode draad in het verhaal is niet per se aan te duiden. Vanuit een hij-perspectief volgt de lezer Alan. Hij maakt de ene keuze na de andere om te kunnen overleven, eerst in de echte wereld en vervolgens in de stad van de Doden. Toch is dit boek geen enkel moment saai, complimenten aan Arne van der Linden. Alan is overduidelijk het hoofdpersonage, op een enkeling na blijft de rest een beetje op de achtergrond. Als lezer train je samen met Alan en ontdek je samen met hem wat er te ontdekken valt.

Het Project is Van der Lindens debuut als jeugdauteur. Zijn schrijfstijl is bijzonder. Soms wordt er gebruik gemaakt van archaïsche termen, misschien om een historisch gevoel te geven. Het verhaal leest heel vlot en als lezer vlieg je er doorheen. Het is wel opletten geblazen, personages worden op veel verschillende manieren aangesproken en soms is het lastig om (terwijl je door het verhaal vliegt) te weten over wie het gaat. In het begin is dit wat afstandelijk, maar dat wordt snel vergeven dankzij de spannende verhaallijn en sterke dialogen.

Dit jeugdboek voor 12 jaar en ouder heeft een goede dosis spanning. In plaats van het zoveelste spionnenverhaal is Het Project uniek. Het is een boek met weinig rustmomenten, maar daardoor heeft het ook een snel leestempo. De bekende thema's voor deze doelgroep komen ook de revue langs; denk aan vriendschap, pesten, verliefdheid en rouw. Liefhebbers van spionnen worden dus op hun wenken bediend, maar alle fans van spannende boeken kunnen een poging wagen met dit debuut. Een aantal lijntjes die Van der Linden heeft uitgegooid zijn onbeantwoord. Hopelijk worden die beantwoord in het tweede deel, Lotgenoot. Dit vervolg komt in mei 2022 uit. Als het net zo goed is als Het Project, dan is het boek het wachten waard!

Project [Lotgenoten] 1 - Het Project

1  2  3  4  5

Een vreemde samenloop van omstandigheden stelt de zeventienjarige Alan Gray voor een opmerkelijke keuze: een kamer in een delinquentengesticht of een plek in Project [Lotgenoot], een geheime opleiding waarin veelbelovende probleemjongeren worden klaargestoomd voor een carrière als geheim agent. Alan reist naar het verborgen trainingscomplex van Necropolis, waar hij als rekruut wordt opgeleid en uitgedaagd. Maar kan hij zich wel handhaven in de schaduwwereld der spionnen?

• 10 tv en film eindes die veranderd zijn omdat ze te duister waren

• 8x ijskoude thrillers die je wilt lezen

• Recensie: Tick, Tick... Boom!