De nieuwe wildernis - Diane Cook  RECENSIE

Recensie: De nieuwe wildernis - Diane Cook

De nieuwe wildernis schildert een overvolle stad die onbewoonbaar is geraakt door overlast van, onder andere, smog en ongedierte. In een nabije toekomst wordt er door de overheid een experiment gestart. Twintig individuen worden geselecteerd om voor een onbepaalde tijd in een nabijgelegen natuurreservaat te verblijven en te overleven als nomaden. Bea en haar vijfjarige dochter Agnes zijn ook onder deze vrijwilligers en leven al een paar jaar in de wildernis. De verliezen die het reservaat met zich meebrengt, krijgen echter steeds meer grip op hun levens en de twijfels slaan toe...

Met alle vervuiling van tegenwoordig is de denkwijze achter het debuut van Diane Cook helemaal niet zo gek. Helaas is dit idee ook een van de weinige positieve punten van De nieuwe wildernis. Er zijn een handjevol personages aanwezig, maar geen van hen is echt interessant te noemen. Ze overleven, en leren een nieuw voortleven. Ze zitten echter niet vastgepind in hun situatie, want ze mogen de wildernis verlaten wanneer ze maar willen. Ook blijven ze flink op de achtergrond, waardoor er veel ruimte ontstaat voor de jonge Agnes en de belangrijkste mensen in haar leven. Het meisje groeit op in het reservaat met de vastgestelde regels. De voorschriften zijn voor haar dus heel normaal, maar toch krijgt ze twijfels over de levensstijl. Het karakter van haar personages bevat echter te veel gaten om emoties bij de lezer los te wrikken. Cooks eenvoudige en nauwelijks uitdagende schrijfstijl vormt ook geen hulp om de lezer een meeslepend verhaal in te trekken.

Hoewel het verhaal slechts wat voortkabbelt, heeft Diane Cook toch haar best gedaan om een aantal verrassende wendingen aan haar vertelsel te geven. Er zijn een aantal akkefietjes in de groep die de alledaagse dingen wat opfleuren, maar de auteur weet ze niet treffend neer te zetten. Ze zijn vanzelfsprekend en doordat ze dus al behoorlijk vroeg te voorspellen zijn, mislukt de poging om de lezer aan het De nieuwe wildernis te kluisteren. Naarmate het eind van het boek vordert, wordt de spanningsboog iets aangetrokken, maar toch weet het nooit een kranige lijn te zijn. Door de langdradigheid zakt deze lijn telkens weer in tot een flauw verhaal waarin weinig gebeurt. Nergens is sprake van een explosief punt, waardoor het tempo het gehele boek hetzelfde blijft en het een eentonig geheel teweegbrengt dat behoorlijk taai is.

De nieuwe wildernis heeft een avontuurlijk en aantrekkelijk plot in petto, maar weet de verwachtingen die het schept helaas niet na te komen. De kleurloze vertelling wordt nergens verkwikt door de personages, waardoor het geheel een flinke teleurstelling is. Het boek werd genomineerd voor de Man Bookerprize in 2020 en belandde later dat jaar op de shortlist. Duidelijk wordt dat prijzen lang niet altijd iets zeggen en dat er over smaak niet te twisten valt.

De nieuwe wildernis

1  2  3  4  5

De nabije toekomst. Bea's vijfjarige dochter Agnes is langzaam aan het wegkwijnen. De smog en vervuiling van de overbevolkte stad verwoesten haar longen. Er is maar één alternatief: naar de nieuwe wildernis: het ongerepte natuurgebied waar de mens zich nooit heeft mogen wagen. Bea en Agnes voegen zich bij 18 andere vrijwilligers voor een radicaal experiment. Ze moeten leren overleven in de wildernis zonder zich te vestigen of sporen achter te laten. Terwijl Agnes het nieuwe bestaan omarmt, realiseert Bea zich dat ze haar dochter op heel andere manier zal verliezen.
    In prachtige taal schrijft Cook over de onbestendigheid van het leven, over wat ons tot mens maakt en vooral over de liefde tussen moeder en dochter: hoever gaan ze om te overleven, en welke offers wil Bea brengen voor haar dochter?