Een jongen met de naam Kerstmis - Matt Haig RECENSIE

Recensie: Een jongen met de naam Kerstmis - Matt Haig

Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis, is al een ouder boek uit 2016 van deze Britse schrijver en journalist. Hij schrijft fictie en non-fictie voor kinderen en volwassenen. Een jongen met de naam Kerstmis is het eerste boek in een super leuke reeks over 'Vader Kerstmis'. Er staan overal leuke illustraties in het boek van Chris Mould. Het boek is nu weer helemaal trendy, omdat Netflix er een kerstfilm van gemaakt heeft.

Deze nieuwe uitgave uit 2021 van Een jongen met de naam Kerstmis, begint dan ook met een voorwoord van Matt Haig, waarin hij de film ook aankondigt. Daarna volgt een leuke proloog, waarin de lezer rechtstreeks aangesproken wordt en als je als lezer dan hebt besloten dat je het verhaal verder gaat lezen, dan leer je dat een onmogelijkheid slechts een mogelijkheid is die je nog niet snapt.

Nikolas is de acht jaar oude zoon van Joel, de houthakker. Ze wonen in Finland en zijn echt heel erg arm. Nikolas heeft van zijn ouders de bijnaam 'Kerstmis' gekregen omdat hij op Kerstdag geboren werd. Nikolas moeder is helaas overleden toen ze wilde schuilen in een put voor een grote beer. Maar zijn vader doet zijn best om Nikolas toch goed alles te leren, maar het leven is zwaar. Nikolas beste vriendje is een kleine muis, Miika...maar tja hij spreekt geen muizentaal, dus blijft de vriendschap wat oppervlakkig. Alles verandert als vader Joel op een dag met een paar mannen mee gaat, om in het noorden, op de ijsvlakte van Lapland naar Elfhem, de elfenwereld te zoeken. De klus zou een einde kunnen maken aan hun armoede. Nikolas blijft achter onder de hoede van de ijzig koude, gemene en ronduit slechte tante Carlotta. Nikolas houdt het niet lang uit en loopt samen met Miika weg. Hij besluit zijn vader te gaan zoeken. Onderweg redt Nikolas een groot rendier van een pijlwond en uit dankbaarheid blijft het dier bij hem. Hij noemt het rendier Blitzen. De barre tocht kost hen allen bijna het leven, maar net op het nippertje worden ze gered door de magie van elfen, wanneer Vader Topo en kleine Noosh hen vinden. Wat dan gebeurt is het ware verhaal over het ontstaan van Vader Kerstmis en het bewijs dat niets onmogelijk is, als je maar gelooft.

Matt Haig heeft met Een jongen met de naam Kerstmis een heerlijk, hartverwarmend en pakkend kerstverhaal geschreven, leuk voor jong én oud! Zijn schrijfstijl is luchtig en humoristisch, zodat kinderen (maar ook volwassenen) zich al gauw aangetrokken voelen tot het verhaal. De humor zorgt er ook voor dat de wat heftigere en best nare stukjes in het verhaal niet te hard binnenkomen, want er gebeuren zeker nare dingen in het leven van Nikolas. De acties en gebeurtenissen zijn niet té langdradig en er zit een lekkere vaart in het verhaal. Precies goed voor kinderen. Matt Haig schrijft vanuit de optiek van een verteller, maar hij richt zich geregeld rechtstreeks tot de lezer. Dit zorgt ervoor dat je je als lezer helemaal betrokken voelt. Het is een kinderboek en dus blijven de karakterbeschrijvingen van de personages wat vlak, maar toch slaagt Matt Haig erin om de beweegredenen van de diverse karakters op een voor kinderen goed te begrijpen wijze duidelijk te maken.

Een jongen met de naam Kerstmis is een verhaal vol magie, elfen, trollen en een prettige gestoorde Waarheidsfee. Maar ook een verhaal over een jongen die ondanks alle tegenslagen eerlijk en goed blijft en die zich het gelukkigst voelt als hij kan 'geven'. Hij doet er alles aan om geluk terug te brengen bij de wat gedesillusioneerde elfen en hij besluit uiteindelijk dat ook de mensenkinderen wel wat meer geluk kunnen gebruiken.

Zondermeer 5 hartjes voor dit magische boek. Heerlijk om (voor) te lezen en dus een echte aanrader voor de komende Kerst!

Een jongen met de naam Kerstmis

Matt Haig

22 oktober 2021

ISBN 9789048862726
    Uitgever Moon
    256 pagina's

Moon

Tiener boeken

1  2  3  4  5

Het echte en magische verhaal van de kindertijd van de kerstman

Nikolas woont met zijn vader in Finland, waar ze het niet al te ruim hebben. Wanneer Nikolas' vader de kans krijgt om veel geld te verdienen, neemt hij die meteen aan. Hij gaat op reis naar het noorden om te helpen bewijzen dat Elfhelm, het legendarische elfendorp, echt bestaat en laat Nikolas achter bij de kwaadaardige, kinderhatende tante Carlotta. Het duurt niet lang voor Nikolas het niet meer uithoudt en op zoek gaat naar zijn vader.