Wildvuur - Melissa D’Hauwer RECENSIE

Recensie: Wildvuur - Melissa D’Hauwer

Na een opname in een instelling besluit Eleanor zich aan te melden voor het Britse leger om een nieuwe start te kunnen maken. Dat ze er verliefd zou worden en dat dit zo ingewikkeld zou blijken had ze niet verwacht.

Het verhaal van Wildvuur zit in de basis goed in elkaar. De verschillende thema’s die spelen in het leven van hoofdpersoon Eleanor zijn duidelijk: herstellen van haar verleden en de liefde. Het verhaal is interessant en je wil als lezer graag weten hoe het afloopt. De manier waarop het verhaal vormgegeven is voelt echter soms wat rommelig. Sommige delen worden heel uitvoerig beschreven, zoals het douchen en aankleden van Eleanor, terwijl op andere momenten de tijd soms weer te snel lijkt te gaan. Met name de uitgebreide beschrijvingen zorgen voor wat, onnodige, vertraging in het verhaal. Mellisa D’Hauwer heeft de neiging om sommige spannende onderwerpen wat suggestief te omschrijven. Aan het einde krijg je bijvoorbeeld een inkijk in Eleanors uitzending. Het lijkt geschreven als een soort van teaser voor deel 2 van Wildvuur maar dan zoals je dat voor een televisieserie zou doen. Korte fragmenten met cliffhanger dus die op papier niet zo goed overkomen als ze op beeld zouden doen. Verder mist er wat invulling van belangrijke onderwerpen zoals de instelling. Deze wordt ook echt De instelling genoemd waardoor het iets futuristisch krijgt terwijl dat niet bij de stijl van het verhaal past. Maar ook de setting, ergens nabij Londen, waar Eleanor is opgegroeid zou wat meer invulling mogen krijgen waardoor het meer gaat leven.

De schrijfstijl van Melissa D’Hauwer is aangenaam en leest gemakkelijk weg. Het is duidelijk in Wildvuur dat ze talent heeft, wat echter wel nog wat verder ontwikkeld mag worden. Met name in de structuuropbouw van het verhaal en keuzes maken in hoe uitgebreid iets beschreven wordt. Niets wat niet opgelost kan worden met veel schrijven en herschrijven. Ik zou het haar gunnen om haar volgende boek bij een uitgever uit te kunnen brengen zodat er hierin meegekeken kan worden.

Samengevat is Wildvuur een prima debuut en maakt het zeker nieuwsgierig naar de vervolgdelen van Wildvuur en wat er nog meer van deze schrijfster gaat komen.

Recensie: Wildvuur - Melissa D’Hauwer

Wildvuur

1  2  3  4  5

Wanneer Eleanor ontslagen wordt uit de instelling, besluit ze het Britse leger te dienen. Een compleet onbekende wereld dat voor haar snel een nieuwe thuis wordt. Ze maakt er vrienden en vijanden. Op haar thuisbasis ontmoet ze de onweerstaanbare James. Hij is de eerste man sinds lang die weer gevoelens weet op te wekken. Ondanks de haat-liefdeverhouding die ze hebben, is het duidelijk dit de man is met wie ze het leven wil delen, maar of de liefde oprecht wederzijds is blijft een vraagteken.