Gevalletje borderline - Kathelijn Hulshof RECENSIE

Recensie: Gevalletje borderline - Kathelijn Hulshof

In Gevalletje borderline vertelt Kathelijn Hulshof haar verhaal over borderline persoonlijkheidsstoornis. Borderline heeft een negatief imago en Kathelijn had dan ook moeite om haar diagnose te delen met anderen, misschien gingen ze wel denken dat ze gek is. In dit boek vertelt ze haar verhaal aan de hand van feiten, maar vooral haar eigen ervaringen komen aan bod.

De afwisseling van feiten en ervaringen zorgen ervoor dat het boek geen taaie kost is. Het is interessant om te lezen hoe Kathelijn dingen heeft beleefd, hoe ze is omgaan met de diagnose en wat haar heeft geholpen om zichzelf te kunnen accepteren en verder te kunnen gaan met haar leven. Het boek bestaat uit meerdere delen en elk deel begint met een objectieve uitleg, deze bladzijdes zijn op grijs papier gedrukt. Daarna legt Kathelijn het per onderdeel uit aan de hand van haar eigen ervaring. Hierdoor is het duidelijk welk deel persoonlijk is en welk deel objectief.

Om dingen duidelijk te maken gebruikt ze regelmatig vergelijkingen, zoals 'Het hebben van borderline is als in je eentje zwemmen in het diepe, terwijl de rest aan de overkant van het zwembad met beide voeten op de bodem staat.' Zulke vergelijkingen zijn soms meteen duidelijk en bij sommigen worden ze verder uitgelegd. Hierdoor is het voor een buitenstaander beter te begrijpen.

Het boek is duidelijk opgebouwd. Het begint met wat borderline nou eigenlijk is. Daarna worden de symptomen behandeld en vertelt Kathelijn hoe het is om met borderline te leven. Ook gaat ze in op haar behandelingen. Het boek eindigt met het medicijngebruik, dit kwam over als dat het iets is wat ook nog even aan bod moest komen. Het was een interessant stuk, maar het had beter voor de behandelingen of ertussendoor geplaatst kunnen worden, zodat het iets meer in het verhaal verweven was.

Kathelijn geeft zelf in het begin al aan dat ze zich tijdens het schrijven niet altijd hetzelfde voelde, waardoor de schrijfstijl per stuk kan verschillen. Dit ervaar je als lezer wel, maar is niet storend. Gevalletje borderline leest vlot, maar het is wel een boek waar je de tijd voor moet nemen. Het is een verhaal dat bij je binnen komt en blijft hangen. Kathelijn vertelt haar eigen ervaringen en die zijn soms best heftig. Voor mensen die ook een persoonlijkheidsstoornis hebben zal het een herkenbaar boek zijn, evenals voor lezers met iemand in hun omgeving die borderline of iets eraan gerelateerd kennen.

Gevalletje borderline van Kathelijn Hulshof is eerlijk en aangrijpend. Het verhaal zorgt voor meer begrip bij mensen die geen borderline hebben en voor herkenning bij degene die die diagnose wel hebben (gehad).

Hoofdzaken - Gevalletje borderline

1  2  3  4  5

Het boek dat alle voordelen over borderline onderuit schopt
    Borderline. We zeggen allemaal weleens dat iemand het heeft (met name als vrouwen ergens emotioneel op reageren...) maar wat ís het precies? Het syndroom lijkt vaag en niet helemaal eenduidig. Kathelijn Hulshof legt in klare, rake zinnen uit wat het precies is en hoe het ontstaat. 'Gevalletje borderline' is een emotioneel, aangrijpend boek over borderline en hoe het is om ermee te leven. Het is een rauw verhaal over het ontstaan van deze stoornis, de diagnose, de verschillende therapieën die er zijn en welke invloed het heeft op je omgeving. Kathelijn verweeft haar eigen ervaring met de medische en psychische aspecten, waardoor 'Gevalletje borderline' binnenkomt als een mokerslag en voor veel begrip zal zorgen bij iedereen die het leest.
    Eerder verschenen in deze serie 'Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit' van Bianca Toeps en 'Druks. Mijn (on)rustige leven met AD(H)D' van Francien Regelink.