Honderd wonderen - Zuzana Růžičková en Wendy Holden RECENSIE

Recensie: Honderd wonderen - Zuzana Růžičková en Wendy Holden

In 1942 moet de Joodse Zuzana zich melden voor het transport. Stiekem neemt ze een stuk bladmuziek mee. Elke keer speelt ze de muziek in haar hoofd af, zo vergeet ze nooit dat er naast de afschuwelijkheden in de oorlog, ook nog een mooie wereld bestaat. Het papiertje wordt tijdens drie concentratiekampen niet ontdekt. Zuzana overleeft de oorlog en compleet verwoest keert ze terug naar Praag. Daar probeert ze beroemd te worden als klavecimbelist. Terwijl ook het communisme optreedt tegen kunstenaars en Joden.

Honderd wonderen vertelt het waargebeurde verhaal van Zuzana Růžičková. Ze blikt terug op haar verleden in de concentratiekampen en de opkomst van het communisme ėn de Praagse Lente. Haar strijd komt goed naar voren in Honderd wonderen. Iedere keer lijkt ze iets te overleven, maar valt vervolgens weer in de volgende heftige gebeurtenis.

De kracht die Zuzana Růžičková heeft, is wonderbaarlijk. Dit komt goed naar voren in Honderd wonderen. Ze blijft de bladmuziek horen in haar hoofd en iedere dag geeft het haar de moed om door de dag heen te komen. De emoties die Zuzana voelt, hoor je haar haast echt vertellen. Ze voelt zich vreselijk over de gebeurtenissen, de hele tijd is haar schuldgevoel door de regels heen te lezen. Dit grijpt dan ook erg aan. Samen met haar kracht en overlevingsdrang, komt dit hard bij je binnen.

Het is dan ook erg aangrijpend om te lezen dat Zuzana Růžičková enkele weken nadat ze de interviews gaf - waar het boek op is gebaseerd - is overleden. Ze startte het schrijven samen met Wendy Holden en zij heeft haar herinneringen opgeschreven. Dit geeft Honderd wonderen extra lading.

Honderd wonderen is geen gemakkelijk boek. Het bevat veel langere zinnen en lastige woorden. Ook springt de schrijfster nogal in de tijd van de jaren 60 naar de jaren 20 of 40. Dat kun je af en toe niet volgen en hier moet je zeker wat moeite voor doen. Dit is wat jammer, want dat doet het verhaal van Zuzana wat tekort. Zo ben je meer aan het zoeken in welke tijd je nu aan het lezen bent en moet je je door de wat moeilijke schrijfstijl heen worstelen.

Honderd wonderen is een prachtig verhaal over Zuzana Růžičková. Haar strijd en de gebeurtenissen die ze heeft meegemaakt ėn het continue schuldgevoel die ze achteraf - jaren later - voelt is aangrijpend om te lezen. Toch zou het verhaal een stuk leesbaarder geschreven kunnen worden, waardoor Honderd wonderen nog meer tot zijn recht zou zijn gekomen.

Honderd wonderen

1  2  3  4  5

Voor lezers van De pianiste van Theresienstadt en De tatoeëerder van Auschwitz: een verhaal over tirannie, hoop, triomf en de kracht van muziek.

Als de Tsjechische Zuzana zich in 1942 voor het Jodentransport moet melden, neemt ze in het geheim een flard bladmuziek mee: het begin van de vijfde Engelse suite van Bach. Omdat ze van zichzelf nooit mag vergeten dat er ook nog schoonheid in de wereld is, speelt ze in haar hoofd de suite telkens weer af.

Drie concentratiekampen lang wordt het papiertje niet ontdekt. Als Zuzana na de oorlog meer dood dan levend terugkeert naar Praag, probeert ze daar het onmogelijke te bereiken: wereldfaam als klavecimbelist, terwijl het communistische regime fel ageert tegen zowel kunstenaars als Joden. Pas aan het einde van haar leven doet ze haar ontzagwekkende verhaal. Afwisselend vertelt deze grande dame van de Praagse Lente over de kampen en het Tsjechoslowakije van na de oorlog, twee werelden die jarenlang onderbelicht zijn gebleven.