Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten - Thiago de Moraes RECENSIE

Recensie: Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten - Thiago de Moraes

Harry staat als enige 12-jarige te popelen om weer naar school te gaan. Als de rest van zijn klasgenootjes hun hoofd breken over hun gewone rekensommen, krijgt Harry van zijn nieuwe meester een moeilijk wiskundig probleem voorgeschoteld. Maar de oplossing is geen gewone oplossing, want Harry raakt in het oude Egypte terecht. Overleeft Harry deze heel andere wereld? En zou het hem lukken om ooit nog de weg naar huis te vinden?

Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten is geschreven door Thiago de Moraes, een bekende kinderboekenschrijver. Deze nieuwe, prachtige graphic novel weet de aandacht van menig lezer te trekken. Het lezen van Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten is dan ook nooit saai. Soms leest het verhaal als een strip, dan het boek op z'n kop en dan kijk je gewoon naar plaatjes. Dit maakt Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten de perfecte combinatie van een leuk kinderboek en een prentenboek.

Hoewel de grappige illustraties en makkelijke schrijfstijl van Thiago de Moraes het verhaal gemakkelijk leesbaar en toegankelijk maken, vraag ik mij af of de jonge lezers zich echt kunnen identificeren met hoofdpersonage Harry. Weinig kinderen worden zo enthousiast van school en leren als Harry. De adviesleeftijd is 8 tot 100 jaar, wat erg passend is omdat Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten een leuk voorleesboek of "samenleesboek" is. Toch mis je soms de humor en de dubbele betekenissen die je vaak in dit soort boeken treft.

Ook de titel van het boek, Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten, is een beetje vreemd. Alhoewel de mummie erg toepasselijk is, heeft het verhaal weinig met huiswerk te maken. De titel kan dan ook als misleidend worden ervaren. De eigenaardige titel is wel typerend voor Thiago de Moraes, want zijn volgende kinderboek 'A gladiator stole my lunchbox' is (onvertaald) al uitgekomen.

Toch maakt het avontuurlijke verhaal veel van deze kleine teleurstellingen goed. De ene verassing na andere doet zich voor, want hoe zou jij reageren als je opeens in het oude Egypte terecht komt? Het verhaal van Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten is misschien iets aantrekkelijker voor jongens, maar ook genoeg meiden die van dit interactieve boek zullen genieten!

Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten 1 - Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten

1  2  3  4  5

Een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten is het eerste deel in de nieuwe graphic novel-serie van Thiago de Moraes. Reis mee naar het land van de mummies en piramiden!

Wanneer Harry in een ongebruikelijke wervelwind terechtkomt, belandt hij per ongeluk in het Oude Egypte. Dat is verre van handig, vindt Harry. Hij is weliswaar goed in wiskunde en het maken van lijstjes, maar overleven in 3100 voor Christus? Dat stond níét op zijn lijstje voor vandaag. Lukt het Harry om vrienden te maken en te wennen aan zijn nieuwe (oud-Egyptische) school, waar hij bijna alleen gymles krijgt? Weet hij op tijd te ontsnappen aan enge mummies en zal hij ooit weer terug naar het heden kunnen reizen? En – misschien wel het allerbelangrijkst – zal hij zijn huiswerk terugkrijgen van die ellendige krokodil?

Voor fans van Julius Zebra (over de Romeinen) en Gekke goden (over de Oude Grieken). Ook perfect voor themaklassen op school.