Nachtvorst - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Nachtvorst - Suzanne Vermeer

Het is weer bijna winter dus dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw winterboek van Suzanne Vermeer! Het boek Nachtvorst van Suzanne Vermeer heeft 43 hoofdstukken, de hoofdstukken zijn qua grootte wat ongelijk verdeeld. Het ene hoofdstuk is veel korter dan het andere. Het boek begint met een spannende proloog waardoor je gelijk benieuwd bent wie er tegen de jongen praat en wat de jongen van plan is.

Nachtvorst gaat over Lieke Brouwer die ambulant jeugdzorgbegeleider in Apeldoorn is. Het verhaal begint over een werksituatie in Nederland waarvan je niet direct door hebt waarom dit bij het boek hoort en dit wordt later eigenlijk ook niet duidelijk. Het verhaal speelt in op actualiteiten zoals wachtlijsten in de hulpverlening en pestgedrag op school. Het gaat ook over zelfmoord en zelfmoordgedachten, mocht dit te persoonlijk zijn of te dichtbij komen, praat dan met iemand of vraag iemand om hulp.

Het tweede deel van het boek speelt zich af in Noorwegen, in Stavanger. Lieke gaat naar Noorwegen om met haar vriendin Birgit op zoek te gaan naar Lars. 25 jaar geleden is er tijdens een weekendje wildkamperen van de vriendinnen hun vriend Ivar van 15 jaar verdwenen. Nu is er weer iemand verdwenen, de 15 jarige Lars. Ivar was de broer van hun vriendin Freya en na haar broer is het nu de zoon Lars van de inmiddels overleden Freya die vermist is. Er wordt gesproken over de mythische nachtvorst, een mythische figuur die rond dwaalt in het ruige natuurgebied in Noorwegen. Lieke vindt dit te zweverig en is op zoek naar een logische verklaring. Lars is op dezelfde datum als Ivar verdwenen. De Nachtvorst zou zich voeden met kinderen van 15 jaar oud omdat ze op die leeftijd het lekkerste zijn.

De boeken van Suzanne Vermeer gaan vaak over personen, dit is een originele wending naar een mythe en de spookverhalen die hierbij horen. Het is weer een spannend boek met een fijne schrijfstijl. Het boek beschrijft de hoofdpersonen op zo'n manier dat je een goed beeld kan vormen van de persoon en hoe deze in elkaar zit, soms duurt dit te lang. De spanning komt wel wat langzaam op gang. Het is een langdradig verhaal waarin veel wordt teruggeblikt naar het verleden zoals naar de telefoongesprekken van toen of naar de gebeurtenissen. De verhalen van 25 jaar geleden worden net wat te uitgebreid beschreven. Er worden pittige uitspraken gedaan zoals dat een man al gestraft is door het krijgen van een kindje met een zware handicap. Dit is iets dat echt niet kan. Daarnaast is de beginscene erg heftig. De uitspraken, zelfbeschadiging en zelfmoord kunnen veel impact op de lezer hebben. Dit kan heftig zijn voor ouders, familieleden of hulpverleners die deze situaties meemaken.

Birgit en Lieke gaan in het boek zelf op onderzoek uit om Lars te vinden, het is allemaal net wat mooier dan waar te zijn. Het is een soort detective spelen en niet altijd even geloofwaardig. In de laatste hoofdstukken wordt het eigenlijk pas echt wat spannender en merk je dat je samen met Lieke je adem inhoudt. Nachtvorst van Suzanne Vermeer is wel een spannend verhaal maar helaas is het verhaal langdradig met aardig wat onnodige gesprekken en tekst tussen de personages. De hoofdstukken met spanning zitten pas aan het eind van het boek. Je moet dus even doorlezen voor de spanning. Het verhaal is daarnaast wat te mooi om waar te zijn en niet altijd even realistisch.

Recensie: Nachtvorst - Suzanne Vermeer

Nachtvorst

1  2  3  4  5

Volgens een Noorse mythe verdwijnen 15-jarigen in de bossen. Als Lieke hoort dat er weer een tiener is vermist, gaat ze op onderzoek uit.

Lieke van Doorn is in de voorjaarsvakantie bij haar familie in Noorwegen. Wanneer ze met een groepje vrienden gaat wildkamperen, verdwijnt een van hen. Er wordt al snel gespeculeerd over de Nachtvorst, die volgens de eeuwenoude mythe in de regio vijftienjarige kinderen laat verdwijnen.
    Vijfentwintig jaar later wordt Lieke door haar vriendin Leah gebeld. De Nachtvorst heeft weer toegeslagen. En deze keer is de zoon van hun vriendin Britt verdwenen. Lieke vertrekt naar Stavanger om samen met Leah op onderzoek uit te gaan. Komt de waarheid nu eindelijk boven tafel?