Opa kapitein en de reuzen - Angela Peláez-Vargas RECENSIE

Recensie: Opa kapitein en de reuzen - Angela Peláez-Vargas

Het prentenboek Opa kapitein en de reuzen is geschreven en geïllustreerd door Angela Peláez-Vargas. De schrijfster heeft zich laten inspireren door de uitstapjes die zij heeft gemaakt met haar eigen opa. Je zou deze schrijfster ook kunnen kennen van de prentenboeken Ik wil de maan, ik wil de zon of van Mijn vriend Renzo.

Het prentenboek Opa kapitein en de reuzen gaat over een meisje dat 'niña' genoemd wordt door haar opa, niña is Spaans voor meisje. Haar echte naam komen wij niet te weten. Opa heeft de hele wereld rond gereisd en heeft altijd een kapiteinspet op, zij noemt hem daarom Opa kapitein. Zij wordt samen met haar hond door hem meegenomen op een uitstapje met de auto. Tijdens dit uitstapje vertelt opa over het leven van de reuzen. Deze liggen onder de bergen te slapen en als zij wakker worden doen zij eigenlijk dezelfde dingen als 'gewone mensen'. De reuzen zijn groots afgebeeld op de pagina maar zij zijn niet eng of griezelig. De reuzen zien er uit als aardige wezens die veel lol met elkaar hebben.

De illustraties in het boek zijn bijzonder, ze beslaan heel de pagina en aan elk detail is gedacht. Wat leuk gedaan is, is dat de auto, met opa en het meisje erin, zwart/wit is en dat alles er omheen in kleur geïllustreerd is. Hierdoor valt de auto maar ook de reuzen goed op. Dit is erg origineel en mooi uitgebeeld. Je wordt door de illustraties helemaal meegenomen op het uitstapje en de reis door de bergen.

Het boek Opa kapitein en de reuzen is bedoeld voor kinderen vanaf 4 jaar maar het zou voor jongere kinderen ook al een leuk boek zijn om voor te lezen. De trefwoorden die bij het boek vermeld zijn, zijn grootouders, vakantie, reizen en fantasie. Dit is een leuk boek met prachtige illustraties. Je wordt helemaal meegenomen in het leven van de reuzen en wat zij op een dag doen. De teksten zijn eenvoudig waardoor kinderen goed hun concentratie bij het boek kunnen houden. De illustraties en gebruikte kleuren dragen hier ook zeker aan bij.

Opa Kapitein en de reuzen

1  2  3  4  5

Vroeger reisde opa de hele wereld rond. Opa Kapitein, zo noem ik hem graag. Ik ken niemand die zo goed verhalen kan vertellen als hij. Maar dit verhaal is het meest fantastische van allemaal.