Klopjacht - Chris Ryan RECENSIE

Recensie: Klopjacht - Chris Ryan

In het segment van de actiethriller mag Chris Ryan bij de absolute top gerekend worden. Deze Britse auteur kan natuurlijk teruggrijpen op zijn eigen ervaringen. Op zijn zestiende ging hij al bij het leger en vervoegde vrij snel de SAS, de elitesoldaten die geheime missies, moordcommando’s en ‘Special Ops’ dienden uit te voeren. Hij kwam in alle uithoeken van de wereld terecht en eindigde zijn actieve carrière in de Tweede Golfoorlog. Daarna gebruikte hij al zijn ervaring voor het schrijven van bestsellers en enkele reality-series voor BBC en Sky TV.

In Klopjacht voert Ryan opnieuw Danny Black op, een doorgewinterde SAS-elitesoldaat die al vele watertjes heeft doorzwommen. Het boek speelt zich af in de provincie Helmand in Afghanistan. Amerikaanse en Britse Special Forces zijn daar bezig met geheime missies. Danny Black wordt toegevoegd aan het team van zijn aartsrivaal Tony Wiseman om twee taliban-doelwitten uit te schakelen. Van bij het begin is duidelijk dat Tony en Danny elkaar niet kunnen luchten. Bij de uitschakeling van het tweede doelwit gaat het mis. Danny wordt neergeschoten en daarna beschuldigd van oorlogsmisdaden: hij heeft een gezin gruwelijk vermoord. Hij slaat op de vlucht, wordt geholpen door zijn oude kompaan Caitlin en zoekt de ware toedracht van het gebeurde. Wat volgt is een razend spannende klopjacht op Danny Black en de ontknoping van zijn eeuwenoude vete met Tony Wiseman.

Klopjacht is, zoals de meeste boeken van Chris Ryan, niet voor de gevoelige lezer. Ryans stijl is hard, expliciet en onverbloemd. Hij gaat gruwelijkheden niet uit de weg en schetst alles beeldend tot in de details. De personages zijn eerder vlak, maar misschien kan je dat van doorgewinterde elitesoldaten wel verwachten. De kracht van Ryan zit in de beschrijving van de actie. Hij slaagt erin de lezer voortdurend mee te sleuren van de ene actiescène naar de andere, zodat de spanning nergens inzakt. Zoals het een echte actiethriller betaamt, zit de lezer voortdurend op het puntje van zijn stoel. Ryan doet de lezer ook meedenken met het hoodpersonage. Klopjacht schetst een bijzonder beeld van de geheime missies in oorlogsgebieden zoals Afghanistan en toont hoe corruptie en deals ook schering en inslag zijn om bepaalde zaken te bereiken. Ryan toont aan dat niet altijd alles kosjer verloopt, en dat zelfs spanningen binnen de Britse diensten onderling, of spanningen tussen Amerikanen en Britten legio zijn. Ook dit onderliggende aspect biedt het boek een meerwaarde. Natuurlijk ligt de nadruk op de actie en de spanning. Hoewel Danny Black een geliefkoosd personage is in Ryans boeken, kan deze thriller absoluut als standalone gelezen worden. Zijn thrillers volgen steeds hetzelfde recept, maar het slaat aan en blijft naar meer smaken.

Recensie: Klopjacht - Chris Ryan

Klopjacht

1  2  3  4  5

Een klopjacht op gevaarlijk terrein. Kan Danny Black zijn naam zuiveren?

De provincie Helmand, Afghanistan. De Taliban zijn in opkomst. Een uiterst geheim sas-moordteam wordt ingezet om belangrijke doelwitten uit te schakelen. Het is bloederig, gewelddadig en meedogenloos werk, alleen geschikt voor de meest bekwame en gevoelloze commando’s van het regiment – zoals Danny Black.

Maar wanneer Danny zich bij dit sas-team aansluit, komt hij er al snel achter dat Taliban-militanten niet zijn enige probleem zijn. Zowel het Britse leger als het sas-team blijkt niet immuun voor corruptie. Als hij wordt beschuldigd van een afschuwelijke oorlogsmisdaad, slaat hij op de vlucht. Een klopjacht op gevaarlijk terrein volgt en Danny zal al zijn verstand, training en kracht moeten inzetten om te kunnen overleven en de waarheid aan het licht te brengen.