Fortuna's Kinderen - Annejet van der Zijl RECENSIE

Recensie: Fortuna's Kinderen - Annejet van der Zijl

In 2020 werd het boekenweekgeschenk geschreven door Annejet van der Zijl en verraste ze tal van lezers met Leon & Juliette; een kort verhaal over een ongebruikelijke en onvoorwaardelijke liefde. Met Fortuna's Kinderen gaat ze een stapje verder en vertelt de familiekroniek van de familie Herkenrath in een volledig verhaal. Leon & Juliette is volledig opgenomen als eerste deel van het boek, dus als je deze al hebt gelezen is slechts de tweede helft nieuw materiaal. De twee hoofdverhalen hebben de familieband als overkoepelende factor.

Leon van Herkenrath groeit op in het dorpje Monster in Nederland, maar besluit zijn jongvolwassen leven te verrijken door naar Amerika te verhuizen. In Charleston wordt hij ernstig ziek en wordt hij verzorgd door het slavenmeisje Juliette. Zodra Leon is opgeknapt gaat hij weer terug naar Nederland, maar Juliette blijft door zijn hoofd spoken. Hij keert terug naar Amerika, koopt Juliette van haar eigenaar en ze vormen in het geheim een gezin. Als de omstandigheden steeds slechter worden, verzin Leon een manier om zijn vrouw en kinderen naar Nederland te krijgen. Jaren later verlooft hun oudste dochter Virginie zich met de gelukzoeker James de Fremery. James wordt getrokken door de groei van de jonge stad San Francisco, waar net de 'gold rush' is begonnen. Na zeven jaar welvarende zaken te hebben gedaan in de stad keert hij terug naar Monster om met Virginie te trouwen.

Hoewel het verhaal dat Annejet van der Zijl vertelt erg interessant is, weet Fortuna's Kinderen toch niet te imponeren. Dit valt voornamelijk te wijten aan de schrijfstijl, die volledig in derde persoon is. Deze manier van schrijven kan heel doeltreffend zijn, maar het complete boek komt nogal afstandelijk en klinisch over, waardoor emoties achterwege blijven en je als lezer nergens het verhaal wordt ingetrokken. De vele jaren research die hierachter moet zitten wekt respect op. Toch weet de auteur nergens leven in het verhaal te krijgen, waardoor het resultaat een opsomming van feiten is. De bijgevoegde foto's leveren een meerwaarde aan het inlevingsvermogen, maar ze hebben ook een keerzijde. In het e-book zijn de foto's namelijk ontzettend klein afgedrukt, waardoor het lastig is om details te onderscheiden. Het levert in het e-book visuele informatie, maar jammer genoeg brengt het geen extra sfeerbeleving met zich mee.

Er zijn voldoende gegevens aanwezig om een goed beeld over de personages te kunnen vormen. Zo is band van de familie aanwezig, wordt al gauw duidelijk dat Juliettes leven voornamelijk bestaat uit zwanger zijn en kinderen baren en worden zelfs haar kinderen ruimschoots geportretteerd. Toch blijven ze, door de schrijfstijl in derde persoon, erg op de achtergrond. Je kunt je een voorstelling maken van de situaties, maar doordat gemoedstoestanden ontbreken, blijft het een kwestie van gissen. Ze vertolken de hoofdrollen in het boek, maar zijn op hetzelfde moment niet meer dan accessoires in het vertelsel.

De geschiedenis van de familie Herkenrath wordt in Fortuna's Kinderen beschreven met het verloop van flink wat jaren. De feiten worden veelal aangekondigd met jaartallen, wat het soms onnodig verwarrend maakt. Het benoemen van alle jaartallen verschaft een accurate tijdspanne, maar brengt op hetzelfde moment een opsomming voort. Leuk voor de geschiedenisleraar, maar niet per se voor de doorsnee lezer die slechts op zoek in naar (informatief) vermaak.

Fortuna's Kinderen is een mooie aanvulling op het boekenweekgeschenk Leon & Juliette, omdat het nog meer kennis biedt in het leven van de familie Herkenrath. Het ontbreken van ambiance door de elementaire schrijfstijl belemmert de lezer om mee te voelen waardoor de indrukwekkende saga gereserveerd en feitelijk aan elkaar gebonden wordt.

Fortuna's kinderen

1  2  3  4  5

Zou anno 1875 iemand in San Francisco beseft hebben dat de deftige, schatrijke mevrouw de Fremery ooit geboren was als slavin? En dat ze als kind door haar vader naar Nederland was gesmokkeld omdat ze in haar geboorteland Amerika haar leven niet zeker was?

Dit waargebeurde verhaal begint bij avonturier Leon Herckenrath die in 1818 zijn hart verloor aan de jonge slavin Juliette en volgt hun oudste dochter en haar Hollandse man tijdens hun avonturen in Californië ten tijde van de Goldrush. En hoe verging het hun nazaten, met hun ongebruikelijke erfenis van enorme weelde en een zwarte bloedlijn?