De expeditie van Felicity Montague - Mackenzi Lee RECENSIE

Recensie: De expeditie van Felicity Montague - Mackenzi Lee

Na de grand tour met Monty en Percy, besluit Felicity Montague om naar Edinburgh te vertrekken. Edinburgh is namelijk het hart van de geneeskunde van het land. Dat dacht Felicity ten minste, totdat ze erachter kwam dat dit niet voor vrouwen geldt. Wanneer ze ook nog eens ten huwelijk wordt gevraagd – wat ze totaal niet wilt – besluit ze haar broer en Percy op te zoeken in Londen. Hier komt ze erachter dat een oude vriendin met een voormalig arts gaat trouwen, in Stuttgart. Dit is de kans om de arts die ze bewondert te ontmoeten, zodat hij haar misschien verder kan helpen...

De expeditie van Felicity Montague is het tweede deel in De Montague-kronieken. In dit deel volgen we Felicity Montague. Je kent haar al van het eerst deel (De grand tour van Henry Montague), waar ze slechts een bijrol had. Nu krijgt ze haar eigen verhaal, en die is meer dan vermakelijk! Je komt nog meer over de eigenzinnige, intelligente Felicity Montague te weten. Net als in het eerste deel wordt je meegenomen naar de 18e eeuw, waar zaken er nog heel anders aan toe gingen dan nu het geval is. Je reist mee met Felicity naar Edinburgh, Londen, Stuttgart, Zürich... En dat is nog niet eens alles! De expeditie van Felicity Montague is een heel prettig tweede deel van deze serie.

Felicity is anders dan andere vrouwen uit de 18e eeuw. In plaats van een goede echtgenote te zijn, wil Felicity niets liever dan geneeskunde studeren. Ze heeft meerdere aanvragen gedaan voor lessen in ziekenhuizen, maar ze wordt niet aangenomen omdat ze een vrouw is. Je kunt dus zeggen dat ze voorloopt op de tijd waar ze in leefde, omdat we ons dat nu niet meer voor kunnen stellen. Het was erg interessant om te lezen hoe een ambitieuze jongedame in de 18e eeuw hiermee omging. Felicity liet het er namelijk niet bij zitten. Nee, ze besluit zelf actie te ondernemen. Hieruit blijkt dat ze een zeer prettig personage is om over te lezen. Ze is zeer leergierig en weet dat – zeker als vrouw zijn – dingen je niet zomaar komen aanwaaien. Daarom staat ze stevig in haar schoenen en is ze zeker bereid om zelf de handen uit haar mouwen te steken. Een echte powervrouw dus!

De setting waarin De expeditie van Felicity Montague zich afspeelt is voortreffelijk. Je reist niet alleen terug in de tijd, je gaat ook naar verschillende plekken binnen Europa en Afrika. Dat is wat dat boek zo bijzonder maakt. En het meest knappe is dat Mackenzi Lee dit op papier weet te zetten zonder het saai of langdradig te maken. Er wordt gebruik gemaakt van een vlotte schrijfstijl, waardoor je het boek gemakkelijk wegleest. Soms vergeet je zelfs dat het verhaal zich in de 18e eeuw afspeelt, omdat er toch op een moderne manier met elkaar wordt gecommuniceerd.

Het verhaal zelf is ook zeer vermakelijk, omdat het leven van Felicity Montague geen moment stil lijkt te staan. Dat komt natuurlijk ook door haar eigen karakter, aangezien Felicity heel graag zelf actie onderneemt. Toch maakt dit wel dat het verhaal gemakkelijk te volgen is en lekker wegleest. Het is niet zo dat er in dit boek super grote plottwists bevat of dat het einde je van je stoel zal blazen. Het is een prettig boek om te lezen over een stoere jongedame in de 18e eeuw.

De expeditie van Felicity Montague is een goed geval in een prachtige setting. Na het lezen zal je niet kunnen wachten op het derde en laatste deel in deze serie.

De Montague-kronieken 2 - De expeditie van Felicity Montague

1  2  3  4  5

In dit geweldige vervolg op de New York Times-bestseller 'De grand tour van Henry Montague', moet Henry's zus Felicity Montague al haar vrouwelijke charmes, gezond verstand en listigheid inzetten om haar grootste droom na te jagen: dokter worden. Iets wat nooit makkelijk is, maar zeker niet in de bekrompen achttiende eeuw waarin mannen werden gezien als de beschermers van de wetenschap. Een must-read voor alle fans van historische romans met een quirky twist.