Stick Dog wil een hotdog - Tom Watson RECENSIE

Recensie: Stick Dog wil een hotdog - Tom Watson

Stick Dog en zijn vier vrienden zijn in het park als ze de heerlijke geur van Frankfurters ruiken. En dat herinnert ze er gelijk aan dat ze trek hebben. Heel veel trek. Maar hoe gaan ze Peter, de baas van de hotdogkraam, wegjagen zodat ze buit kunnen maken? Zal het ze lukken?

Tom Watson heeft al eerder geschreven over Stick Dog. De vier, zelfgetekende, hondjes keren terug met een nieuw avontuur: Stick Dog wil een hotdog. Deze honden zijn helemaal zelf bedacht door auteur Tom Watson. In het eerste hoofdstuk introduceert hij zijn creaties dan ook vol trots. De auteur geeft aan dat hij deze tekeningen zelf heeft gemaakt en dat hij eigenlijk niet zo goed kan tekenen. Hoewel de tekeningetjes grappig zijn, zijn ze ook zo simpel dat ze weinig bijdragen aan het verhaal. Omdat het "stokhondjes" (zoals jonge kinderen stokpoppetjes tekenen) zijn, helpen ze de lezer ook niet bij het inbeelden van het verhaal en ziet het er voor de wat oudere lezer (9+) al heel snel kinderachtig uit.

De interactie tussen lezer en schrijver die Tom Watson creëert in het eerste hoofdstuk, weet Tom Watson het hele verhaal van Stick Dog wil een hotdog lang vast te houden. Behalve deze vier hondenvriendjes introduceren, waarschuwt Tom Watson in dit eerste hoofdstuk ook dat hij soms een beetje afdwaalt. Hoewel het fijn is dat Tom Watson zich ervan bewust is, is het voor de lezer soms erg vermoeiend. Soms wijkt Tom Watson zo veel af dat het niets toevoegt aan het boek en alleen maar het tempo uit het verhaal haalt. Maar soms zijn de verhaaltjes die hij tussendoor vertelt grappig of leerzaam. Ook geeft Tom Watson in het eerste hoofdstuk een korte samenvatting van het vorige avontuur, zodat het niet erg is als je nog nooit van Stick Dog en zijn vrienden hebt gehoord.

Hoewel het boek op jonge kinderen is gericht, gebruikt Tom Watson in Stick Dog wil een hotdog veel moeilijke woorden. Soms wijkt hij daarom wat van het verhaal af om deze woorden uit te leggen. Op die momenten is het niet zo erg dat Tom Watson wat afwijkt van de verhaallijn. Helaas maken die moeilijke woorden het moeilijk voor jonge kinderen om Stick Dog wil een hotdog zelf te lezen. Ook herhaalt Tom Watson veel, terwijl het verhaal zelf relatief kort is en er weinig gebeurt.

Het verhaal van Stick Dog wil een hotdog is gebaseerd op een zeer unieke, kinderlijke fantasie die soms heel ver gezocht is en daarom niet direct alle kinderen aanspreekt. Als deze fantasie in je straatje past of je bent dol op honden, is Stick Dog wil een hotdog leuk. Als het niet in je belevingswereld past, is het boek langdradig. Het verhaal zou grappig moeten zijn, maar hoewel sommige momenten wel komisch zijn beschreven, brengt het niet meer dan een zwakke glimlach op het gezicht van de (jonge) lezer. Ook blijft het verhaal een beetje aan de oppervlakte. Je mist een moraal of een verassende wending.

Al met al is Stick Dog wil een hotdog een geschikt boek voor een speciaal publiek. Jonge jongens en meiden met een grote fantasie, die verhalen over de avonturen van pratende honden leuk vinden, zullen dit verhaal kunnen waarderen. Eenieder die niet zo'n grote fantasie of zo'n sterke woordenschat heeft, kan dit boek beter laten staan.

Stick Dog wil een hotdog

1  2  3  4  5

Stick Dog en zijn vier chaotische hondenvrienden hebben bijzonder veel trek in hotdogs, maar voor ze daarvan kunnen genieten, hebben ze een plan nodig… Want als ze hun eeuwige vijand – wasbeer Phyllis – willen verslaan in de strijd om de snacks van de hotdogstand, moeten ze slim zijn.

Hilarische illustraties, een supergrappige verhaallijn en megaveel avonturen: Stick Dog is een nieuwe kinderboekenheld met vier poten, een natte neus en bovenal een onstilbare honger… Wat er ook gebeurt, deze honden zijn vastbesloten vanavond hotdogs te eten!