Al die schitterende hemels - Trent Dalton RECENSIE

Recensie: Al die schitterende hemels - Trent Dalton

Het is 1942 in Darwin. De bommen vallen op Australië en ondertussen rent de 12-jarige Molly voor haar leven. Ze is de dochter van de grafdelver en is op zoek naar Longcoat Bob. Volgens haar heeft hij een vloek over haar familie uitgesproken: een vloek die haar opa en moeder fataal werd. Haar leven is moeilijk bij vader en oom, dus terwijl de bommen daadwerkelijk naar beneden vallen, gaat ze op zoek.

Wat een verhaal is Al die schitterende hemels. Het is prachtig, maar ook rauw en echt. De schrijfstijl is erg wennen want Tent Dalton verwerkt metaforen en symboliek in zijn zinnen. Dat is gelijk waarom er zeker verschillende meningen over dit boek zijn. Het moet je passen om de poëtische stem te begrijpen en hier doorheen te lezen. Het geeft een prachtige, mysterieuze gloed aan Al die schitterende hemels, maar het verhaal wordt ook wat vaag en ongrijpbaar hierdoor. Met als mogelijk gevolg dat het je minder raakt.

Er zijn verschillende personages in Al die schitterende hemels. Ieder met hun eigen verhaal en karakter. Allen zijn ze daar tijdens dat heftige moment wanneer er letterlijk bommen uit de hemel vallen. Zo zul je vooral Molly in je hart sluiten. Haar drang om te zoeken naar een ander leven en het geloof dat haar familie vervloekt is, is bijzonder. Ze is een krachtig personage die haar leven riskeert om haar geliefden te redden.

Bij bosjes overlijden er mensen in het boek, dat is heftig en wordt haast normaal. Dat is wat lastig, zeker omdat dit niet altijd even liefdevolle overlijdens zijn. Het is aangrijpend en niet al te prettig om te lezen. Molly's zoektocht is mooi om te lezen, maar duurt ook wat lang. Het verhaal blijft daar wat doorsukkelen, waardoor je het gevoel hebt dat je veel van hetzelfde leest.

Trent Dalton zet een verhaal neer waar je over na gaat denken. Een uniek verhaal die je achterlaat met wat gemengde gevoelens en waar iedere lezer vast een andere beleving bij heeft. Zo moet de schrijfstijl je aanspreken en je moet kunnen omgaan met de metaforen in Al die schitterende hemels. Het poëtische deel brengt een hoop vaagheid met zich mee die je als lezer zelf moet kunnen invullen. De personages zijn sterk en vooral Molly sluit je in je hart. Bijzonder verhaal met een poëtische stijl en een hoop kracht.

Recensie: Al die schitterende hemels - Trent Dalton

Al die schitterende hemels

1  2  3  4  5

Darwin, 1942. Terwijl Japanse bommen als regendruppels op Australie vallen, rent de twaalfjarige Molly Hook, de dochter van de grafdelver, voor haar leven. Ze is op zoek naar Longcoat Bob, die volgens haar een vloek over haar familie heeft uitgesproken. Ze onderneemt haar tocht met twee bijzondere reisgenoten: Greta, een actrice met een vlijmscherpe tong, en Yukio, een neergestorte Japanse gevechtspiloot. Terwijl het achter hen steeds donkerder wordt, schijnt boven hun hoofden de zon...