7B - Aafke Romeijn RECENSIE

Recensie: 7B - Aafke Romeijn

De titel 7B, is niet de meest aansprekende titel om een boek in de boekwinkel op te pakken en nieuwgierig te worden naar de inhoud, maar niets is minder waar! Dit boek is fantastische futuristische fictie, die in 2040 zelfs non-fictie zou kunnen worden.

De inleiding van 7B is geschreven vanuit het perspectief van de provincie Groningen. Hier wordt een mega gebouw gebouwd, die als volledige stad kan en zal gaan functioneren. Er wordt direct een politiek statement gedropt met humor. De gasbubbel en de verzakkingen in Groningen van de afgelopen jaren kunnen natuurlijk niet worden vergeten. De intro staat wel redelijk los van de rest van het boek en hier moet je wel even doorheen.

7B is een gigantische locatie in Groningen die vooral onderdak biedt aan (oud-)militairen en medewerkers van Konnekt, de enige overblijvende sociale media die door de overheid wordt beheerst. Het verhaal speelt zich af in 2040 en ondanks dat er veel is veranderd, zijn problemen die op dit moment in de maatschappij aanwezig zijn alleen maar erger en relevanter geworden.

Menno is een van de militairen die in het gebouw 7B woont. Hij is regelmatig op missie in Turkije geweest om de strijd tegen een grondstoffen tekort en handelsbarrières aan te vechten. Hij woont samen met Hannah en zijn twee kinderen. Hannah werkt bij Konnekt en bekijkt dagelijks filmpjes om ervoor te zorgen dat er niks online komt wat verboden is. Daarnaast heeft Hannah een ziekte 'kleurloosheid'  die 40% van de West-Europese bevolking treft.

Kim is een agent bij de ECTA (Europese anti-terreurdienst) en moet onderzoek doen naar een filmpje die is uitgelekt via Konnekt. Hierdoor komt Kim undercover in 7B om hier meer over te weten te komen. Ondertussen komt ze erachter dat er veel meer speelt dan er met haar gedeeld wordt en gaat dit proberen uit te zoeken.

Je kruipt afwisselend in de huid van Menno, Hannah en Kim. Dit geeft je de mogelijkheid om je in alle karakters in te leven. Op deze manier krijg je steeds meer puzzelstukjes die op elkaar aansluiten. Zo blijkt de vriend van Menno verdwenen te zijn tijdens een missie, schrijft Hannah in haar vrije tijd over de minister van volksgezondheid en is Kim betrokken geweest bij martelingen van terroristen. Deze manier van schrijven zorgt ervoor dat je wilt blijven doorlezen en steeds meer wilt weten.

7B is fictie, maar je kunt je zo voorstellen dat als de wereld op deze manier blijft doorgaan verschillende elementen uit het verhaal realiteit kunnen worden. Maatschappelijke topics zoals, oorlog, grondstoffen schaarste, terrorisme, sociale media, maatschappelijke pandemie, politieke opinie en Europese invloed spelen allemaal een grote rol in dit verhaal. Het verhaal zit goed in elkaar, het is spannend en tragisch tegelijkertijd, maar leest ook gewoon lekker door. Je blijft absoluut doorlezen tot het eind waar de verhaallijnen pas samen komen en je erachter komt wat er is gebeurd. Een boek dat aan het denken zet zonder te provoceren, top!

Recensie: 7B - Aafke Romeijn

7B

1  2  3  4  5

In het weidse landschap bij Groningen is anno 2040 een nieuwe stad verrezen, een enorm gebouwencomplex dat huisvesting biedt aan militairen die trainen voor een eindeloze grondstoffenoorlog. In deze gemeenschap worstelt een oorlogsveteraan met dromen over zijn beste vriend die tijdens een missie op mysterieuze wijze is verdwenen, terwijl een infiltrant van de Europese geheime dienst probeert te achterhalen wie in het complex staatsgeheimen lekt.