Circus Maximus: de race van de keizer - Annelise Gray RECENSIE

Recensie: Circus Maximus: de race van de keizer - Annelise Gray

De twaalfjarige Dido is gek van paarden. Het is haar droom om ooit te racen in Circus Maximus, de beroemdste arena van het oude Rome, maar helaas is dat verboden voor meisjes. Gelukkig is haar vader de hoofdtrainer van het populairste wagenrenteam van Rome, dus kan ze in ieder geval wel veel bij paarden zijn. Na een gebeurtenis die haar leven op z'n kop zet, moet Dido vluchten uit Rome. Wie kan ze vertrouwen? Weet ze haar droom waar te maken? En ziet ze haar geliefde paard Porcellus ooit nog terug?

Circus Maximus: de race van de keizer is een superspannend verhaal over de wereld van de wagenraces, die vol zit met bedrog, gevaar en rivaliteit. De jonge Dido moet zich zien te redden in een door mannen gedomineerde wereld om haar droom te kunnen verwezenlijken, maar ook dat is niet zonder gevaar. Het boek heeft mooie personages, spannende plottwists en de paarden zijn een prachtige aanvulling.

Allereerst is de setting van het boek heel origineel en super interessant. Het verhaal geeft een mooi inkijkje in hoe wagenraces in het oude Rome in z'n gang gingen. Het is mooi dat niet alleen de races zelf, maar ook het lange trainingsproces aan bod komen. De sfeer wordt gelijk gecreëerd door de mooie illustratie van hoe een wagen er toen uitzag. Gelijk vanaf het begin van het boek zorgt Gray ervoor dat je met je hoofd in het oude Rome zit.

Daarnaast heeft Circus Maximus: De race van de keizer een supermooie verhaallijn die niet alleen heel spannend, maar ook heel diepgaand is. Al vrij snel zit je midden in de actie van het verhaal en de spanning blijft door het hele boek aanwezig omdat er steeds weer nieuwe problemen opduiken. Bovendien lees je niet alleen alles over paardenraces, maar krijgen belangrijke thema's zoals vertrouwen, verdriet en vergeving ook een belangrijke rol.

Ook de personages zijn heel mooi vormgegeven. Dido is een echte held van de moderne tijd, want ze legt zich niet neer bij haar lot, maar vecht voor haar dromen. Ook zijn veel personages niet wat ze lijken en blijken andere personages juist vrienden. Hierdoor legt Gray de nadruk echt op vertrouwen en dat is heel mooi. Leuk is ook dat de paarden zo'n belangrijke rol spelen in het boek. Ook deze prachtige dieren hebben elk hun eigen karakter.

Kortom, Circus Maximus is een prachtig en spannend boek dat gaat over een jong meisje dat niets liever wil dan racen in het Circus Maximus. Het boek speelt zich af in het oude Rome en door de schrijfstijl van Gray waan je je als lezer ook meteen in dat tijdperk. Verder heeft het boek een prachtige verhaallijn die niet alleen de spanning goed opbouwt, maar ook aandacht heeft voor diepgaandere thema's zoals verdriet, vertrouwen en vergeven. Daarnaast zijn de personages ook mooi vormgegeven en is het superleuk dat de paarden zo'n belangrijke rol spelen in het verhaal. Circus Maximus: De race van de keizer is een echte aanrader voor iedereen die van historische kinderboeken houdt, maar ook voor fans van boeken over paarden.

Circus Maximus

1  2  3  4  5

‘Circus Maximus – De race van de keizer’ is een razend spannend kinderboek over de belangrijkste paardenrace in het Romeinse rijk: de race in het Circus Maximus. Een harde wereld vol sensatie en gevaar… De twaalfjarige Dido wil niets liever dan het vurige paard Porcellus trainen en uiteindelijk zélf met hem racen in Circus Maximus – maar dat soort ambities zijn verboden voor meisjes. Gelukkig kan ze wel haar vader helpen: hij is de trainer van het populairste wagenrenteam van Rome, de Groenen. Als haar vader plots om het leven wordt gebracht, moet Dido vluchten. Aan de kust van Noord-Afrika vindt ze hulp uit wel heel onverwachte hoek, en is ze veilig. Maar ze kan Porcellus en Circus Maximus niet uit haar hoofd zetten. Moet ze terugkeren naar Rome? Dat is niet zonder gevaar, want ze heeft een nieuwe vijand die tussen haar en haar dromen in staat: keizer Caligula…