Zij en haar kat - Makoto Shinkai RECENSIE

Recensie: Zij en haar kat - Makoto Shinkai

Zij en haar kat beschrijft het leven van 4 verschillende katten en hun vrouwelijke baasjes die leven in de Japanse maatschappij. De vrouwen worstelen alle 4 met bepaalde uitdagingen van het leven. De katten bekijken alle situaties waar de vrouwen zich in bevinden en maken alle menselijke emoties van dichtbij mee. De uitdagingen hebben te maken met relatieproblemen, eenzaamheid en verlegenheid. De katten leveren leuk en grappig commentaar over emoties en situaties van mensen die zij zelf niet altijd even goed begrijpen.

Het boek opent met het eerste verhaal dat gaat over een kat die in de regen wacht op zijn dood tot er een vrouw komt aanlopen en hem mee naar huis neemt. Het verhaal wisselt steeds af van perspectief. Je leest vanuit de kat en vanuit de vrouw wat het verhaal dynamisch en dus heel interessant maakt. Je maakt de emoties van de vrouwen mee en leest ook het commentaar van de kat. De vrouw uit het eerste verhaal worstelt met een relatie en een vriendschap, terwijl de kat steeds meer te weten komt over wie hij is en waar hij vandaan komt. Beide vinden ze steun bij elkaar.

Het eerste verhaal in Zij en haar kat is meteen pakkend en ook herkenbaar waardoor je direct de volgende verhalen verder wil lezen. Het is vlot geschreven en heeft niet heel veel diepgang, wat niet meteen storend is, maar wat er juist voor zorgt dat je lekker doorleest.

Doordat Zij en haar kat 4 korte verhalen heeft krijg je niet echt een band met de personages. Je volgt de vrouwen en hun uitdagingen dus maar kort waardoor je niet echt met ze mee kan leven of er veel emotie bij kan voelen. Hetzelfde geld voor de katten.

Makoto Shinkai heeft met het boek zij en haar kat een verhaal geschreven waar je heel vrolijk van wordt. De vrouwen hebben allemaal te maken met best wel wat heftige uitdagingen, wat ervoor kon zorgen dat het een heel zwaar verhaal werd. Doordat Makoto Shinkai de katten in de verhalen heeft toegevoegd zorgt het er juist voor dat het allemaal wat luchtiger wordt en je gewoon vrolijk door het boek heen gaat.

Zij en haar kat is een heel origineel verhaal doordat je ook de gedachtes van een kat leest wat niet vaak gebeurt in boeken. Ook is het heel interessant om te lezen over de maatschappij van Japan. De 4 verhalen in het boek zijn verrassend en je gaat er echt als een trein doorheen.

Zij en haar kat

1  2  3  4  5

Een prachtige blik op het leven van vrouwen in de Japanse maatschappij

Een kitten is langs de kant van de weg achtergelaten in een kartonnen doos. Zijn mijmeringen over zijn omstandigheden en zijn kille omgeving geven hem een haast menselijke waardigheid. Zijn enige gezelschap is het ritmische geluid van de trein die voorbijraast en hij denkt dat het de hartslag van de wereld zelf is. Op het nippertje wordt hij ontdekt: een jonge vrouw met een paraplu in haar hand buigt zich over hem heen.

Zo begint Zij en haar kat, dat het leven beschrijft van vier verschillende katten en hun vrouwelijke baasjes. Steeds weer staat het contrast centraal tussen de vrouwen, die worstelen met uitdagingen in het leven als eenzaamheid, verlegenheid en relatieproblemen en de katten, die geleid worden door hun instinct en karakter. Terwijl de vrouwen steeds sterker in hun schoenen komen te staan en het heft in eigen handen nemen in plaats van aan zichzelf te twijfelen, leveren de katten gevat commentaar op al die menselijke eigenaardigheden en zwaktes die ze niet altijd begrijpen.

In heldere, ontroerende taal geeft Zij en haar kat een inkijkje in de belevingswereld van katten en de mensen op wier leven ze zo’n enorme impact hebben.