Paloma - Cees van den Berg RECENSIE

Recensie: Paloma - Cees van den Berg

Paloma is een 11-jarig meisje met een gave voor wiskunde. Dit inzicht heeft ze van haar moeder, die een jaar geleden is overleden. Paloma’s vader heeft het erg moeilijk met het verlies van zijn vrouw en hij zoekt de oplossing voor zijn verdriet in de drank. Dit gaat van kwaad tot erger; haar vader raakt zijn werkplaats kwijt waardoor hij zijn beroep als meubelmaker niet meer kan uitoefenen. Paloma wil haar vader graag weer gelukkig zien en ze denkt dat een goede financiële basis daarvoor het begin is. Daarom bedenkt ze een plan, waarmee ze veel geld kan verdienen. Voor dit plan moet ze alleen wel in Amsterdam zien te komen, samen met haar huisgeit Napoleon.

Cees van den Berg heeft met Paloma een aandoenlijk verhaal geschreven, maar tegelijkertijd is het ook luchtig en humoristisch. Paloma is een stoer meisje, dat met haar 11 jaar al in 4 vwo zit. Ze heeft door de situatie geleerd voor zichzelf op te komen en ze is heerlijk praktisch en oplossingsgericht. Als lezer krijg je in het begin van het boek te doen met Paloma. Haar moeder is overleden en haar vader verdrinkt zich in zijn verdriet. Behalve bij haar geit Napoleon kan Paloma bij niemand terecht. Het frustreert Paloma dat ze haar vader niet kan helpen. Heel slim zijn biedt niet de oplossing tot alles.

Mensen vinden het fantastisch als je als elfjarige alles kunt uitrekenen of maken. Maar ik denk dan: ik kan elke som oplossen, maar mijn vader helpen kan ik niet. Wat moet je dan met zo’n gave? (p. 21)

Waar je in het begin van het begin dus als lezer een gevoel van medelijden hebt voor Paloma, gaat dat gaandeweg het verhaal over in een gevoel van moed. Cees van den Berg heeft Paloma ook niet neergezet als meisje dat medelijden wil. Ze heeft voor zichzelf een manier gevonden om met het gemis van haar moeder om te gaan. Drie weken na het overlijden van haar moeder werd ze gebeld door een nummer dat ze niet kende. Toen ze opnam, hoorde ze eerst niets, toen wat gekraak en geruis wat overging in het geluid van hoge, zwierige stemmen. Paloma is er van overtuigd dat het haar moeder is, die een manier heeft gevonden om contact met haar op te nemen. En sinds die ene keer belt Paloma het nummer regelmatig. Gewoon om haar verhaal te doen en haar moeder op de hoogte te houden van alle dagelijkse dingen. Dit gegeven heeft Cees van den Berg heel mooi verwerkt in het hele verhaal. Het geeft je elke keer weer even een brok in je keel, niet omdat het zo droevig is, maar gewoon omdat het zo’n mooi gegeven is.

Paloma gaat met haar geit Napoleon op pad naar Amsterdam. Daar wil ze meedoen aan de Big Wise Day. Het W.I.S.E. (World Institute for Science & Evolution) is op zoek naar nieuwe ideeën, vooral op wiskundig vlak. Paloma neemt hiervoor een idee van haar moeder mee, waarvan ze denkt dat ze daarmee zeker weten gaat winnen. De reis naar Amsterdam is komisch. Paloma in de bus met haar geit Napoleon. In Amsterdam komt ze de tram en de metro niet in met Napoleon, waardoor ze te laat dreigt te komen bij de test. Een jongen, Nelson, ziet haar strubbelen en biedt aan  haar naar de juiste locatie te brengen. Er ontstaat een vriendschap tussen Paloma en deze jongen, Nelson. Ook ontstaat er een vriendschap met het echtpaar Hoedjes, die Paloma ook in Amsterdam leert kennen bij de test op de Big Wise Day. Echtpaar Hoedjes kende haar moeder en zo was het ijs gebroken. Deze vriendschappen geven het verhaal een luchtigheid en zorgen voor een mooi evenwicht. Paloma’s nieuwe vrienden leren haar dat ze niet alles zelf op hoeft te lossen en dat ze misschien meer en wat anders wil dan wiskunde. Hier komt het motto van het boek mooi in terug: Voor elk probleem bestaat een oplossing.

Paloma van Cees van den Berg is een fantastisch boek waarin de elfjarige, eigenzinnige Paloma haar weg probeert te vinden. De schrijfstijl is prettig. De ontroerende passages worden afgewisseld met humor, waardoor het boek prettig en vlot leest. Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, maar ook een heel mooi exemplaar om voor te lezen.

Recensie: Paloma - Cees van den Berg

Paloma

1  2  3  4  5

Ontmoet Paloma, Napoleon en de vrienden die ze onderweg maken. Paloma is superslim. Ze is 11 jaar en zit al in 4 vwo. Die hersens heeft ze van haar moeder, een beroemde wiskundige. Maar diezelfde moeder is een jaar geleden overleden. En haar vader weet niet hoe hij daarmee om moet gaan, met alle gevolgen van dien… Daar heeft Paloma nu iets op verzonnen. Ze gaat geld verdienen door een idee van haar moeder te verkopen. Heel veel geld. Maar daarvoor moet ze wel eerst naar Amsterdam zien te komen. Mét haar behoorlijk koppige geit Napoleon. Dat is het begin van een vrolijk en ook ontroerend avontuur, waarbij Paloma geweldige nieuwe vrienden én zichzelf leert kennen. Maar zal ze ook al dat geld verdienen en haar vader kunnen redden?