De nacht van Ronke - Jef Aerts   RECENSIE

Recensie: De nacht van Ronke - Jef Aerts

Ronke is een blind meisje dat ontzettend van hardlopen houdt. Het liefste rent zij zonder begeleiding in de open lucht. Maar na een ongelukje op het strand is dat niet mogelijk. Tot daar het sterrenkamp is op de hei. Buddy Nouri daagt haar uit om het te proberen. Maar Ronke is niet de enige met een probleem. Nouri zijn opa is ziek en probeert contact op te nemen met Nouri. Zo helpen ze elkaar hun dromen en moeilijkheden te ondergaan.

De nacht van Ronke is een jeugdboek dat ingaat op de diepere problemen die bepaalde kinderen kunnen ervaren. Doordat Jef Aerts Ronke als een blind personage heeft neergezet, creëert hij hierdoor een compleet nieuw verhaal. Jef Aerts heeft met Ronke een personage neergezet die je als lezer doet nadenken over hoe het zou zijn om blind te zijn en te moeten vertrouwen op andere mensen en apparaten. Daarnaast is Ronke een meisje waar pit in zit en die haar beperking niet als een beperking ziet maar juist dingen wil leren en proberen. Dit maakt haar een sterk personage. Nouri is iemand die heel uitdagend is tegenover Ronke maar wel het beste uit haar naar boven brengt. In beide karakters zit een mooie groei gedurende het boek. Ze groeien uit tot kinderen met een doel en een goed hart maar ook als zelfverzekerde kinderen.

Het verhaal zit goed in elkaar. Je begint dit verhaal in de auto op weg naar het sterrenkamp hierin krijg je meteen een beeld van Ronke en haar ouders. In de kern zit vooral veel ontwikkeling van de karakters. Er gebeurt niet veel bijzonders. In De nacht van Ronke lees je vanuit Ronke en dit is een prima besluit. Hierdoor krijg je een beter beeld van hoe het is om blind te zijn. Het einde van het verhaal was prima, het was een mooi en rustig einde waarin alles samenkomt.

De schrijfstijl is heel poëtisch het zijn mooie en lange zinnen waar veel betekenis achter zit. Ik betwijfel alleen wel of kinderen sommige dingen gaan begrijpen. Juist door de schrijfstijl is het voor volwassenen een mooi verhaal. Maar de keuze voor de opbouw is voor kinderen misschien net iets te moeilijk waardoor het verhaal ze minder aanspreekt. Daarnaast zie je dat in De nacht van Ronke fictie wordt verweven met non-fictie. Deze overgangen zijn goed neergezet en maken het verhaal ook interessanter.

De conclusie is dat in De nacht van Ronke veel dingen duidelijk worden op een bepaalde manier, maar dat deze manier misschien soms te lastig te begrijpen is voor kinderen. Ik geef het boek daarom 3 hartjes.

De nacht van Ronke

1  2  3  4  5

Een poëtisch avontuur over het realiseren van je dromen

Ronke houdt van sterrenkunde en van hardlopen. Hoewel ze blind is, wil ze dolgraag rennen in de open lucht, zonder begeleiding. En daarvoor is er plaats genoeg op de hei, waar Ronke op sterrenkamp is. Haar buddy Nouri daagt haar uit om daar te oefenen. En omgekeerd probeert Ronke Nouri ervan te overtuigen contact op te nemen met zijn grootvader, die hij nog nooit heeft gezien. Wat volgt is een hachelijk en spannend avontuur, waarin fantasie en wetenschap voortdurend haasje-over spelen. Wat onmogelijk lijkt, kan misschien toch!