De onfortuinlijke - Ariel Magnussen  RECENSIE

Recensie: De onfortuinlijke - Ariel Magnussen

Adolf Eichmann was tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland een zeer hooggeplaatste nazi en wordt ook wel de 'Holocaust-architect' genoemd. Na de val van het Rijk verhuist hij in de jaren vijftig naar Argentinië, onder de schuilnaam Ricardo Klement. Zijn vrouw en kinderen volgen hem enkele jaren later. In Argentinië had zich een aanzienlijke Duitse gemeenschap gevestigd, die elkaar en ook Klement steunt. Klement en zijn gezin wonen in een armoedige buurt met saaie banen, op het oog leiden ze een kalm leven. Maar binnen de gemeenschap heersen groeiende nazisentimenten en het verlangen een nieuw Rijk te stichten. Het is de vraag of Klement onder de radar kan blijven van de Joodse gemeenschap, die uit is op wraak.

In de historische roman De onfortuinlijke neemt auteur Ariel Magnussen de lezer mee in de mogelijke gedachtegang van de wereldberoemde nazi Adolf Eichmann. De lezer is deelgenoot van gesprekken die Eichmann, oftewel Klement, voert met veelal Duitse personen in zijn omgeving in Argentinië. Alsook van de sinistere gedachtestroom en herinneringen van hemzelf. Hij rechtvaardigt steeds weer zijn gepleegde wreedheden en de beslissingen met zware gevolgen die hij heeft genomen tijdens de oorlog. Vele Joden zijn door zijn toedoen afgevoerd naar Auschwitz, waar ze hun noodlot vonden of zwaar geleden hebben. De 'dodenmarsen' zouden ook door hem zijn bedacht. De Joodse bevolking was simpelweg te slim, te dominant voor de wereld. Eichmann vreesde hen daardoor, en rechtvaardigde daarmee zijn handelen. Een dader die zich slachtoffer waant, maar zich desondanks bewust is van zijn daden en daarmee weet dat hij er onmogelijk voor altijd mee weg kan komen.

De onfortuinlijke gaat niet zozeer in op de vreselijke gebeurtenissen, maar focust zich volledig op Adolf Eichmann als hoofdpersoon en oorlogsmisdadiger. Magnussen werpt daarmee licht op een stukje geschiedenis dat niet bij iedereen bekend is. Naast Hitler zijn vele anderen verantwoordelijk voor het Duitse handelen tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat hiermee maar weer blijkt.

Hoewel De onfortuinlijke een belangrijk thema behartigt, wat het tot een bijzonder en interessant boek maakt, leest het niet gemakkelijk. Het taalgebruik is wollig en de zinnen kunnen erg langdradig zijn. De gesprekken die Eichmann voert zijn beklemmend en zwaar. De lezer wordt vanaf de eerste hoofdstukken midden in het verhaal geworpen, zonder een duidelijk idee te hebben wat de context is en wat er staat te gebeuren. Gaandeweg wordt dat duidelijker, maar daarvoor moet je zelf wel even doorzetten. De onfortuinlijke zul je niet zo snel in een zit uitlezen, en roept daarbij ook weinig spanning op. Sympathie kan de hoofdpersoon ook niet verwachten, wat in dit geval de roman vooral siert. Bovenal heeft Magnussen zich ingezet om de geschiedschrijving nauwkeurig en zo ongeromantiseerd mogelijk te houden. Het is de vraag of Eichmann daadwerkelijk op deze manier heeft gedacht en zijn handelen heeft gerechtvaardigd, het blijft dan ook fictie. De persoonlijke boodschap die Magnussen in zijn onthullende nawoord is in dit geval absoluut een mooie toevoeging op het toch wat zware verhaal.

De onfortuinlijke is bovenal een weinig gekleurde historische roman met een uniek uitgangspunt. De leeservaring is niet altijd even bevredigend, maar de insteek is zeker de moeite waard om het een kans te geven. Voor wie geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog, of het Duitse Rijk in het bijzonder.

De onfortuinlijke

Ariel Magnus

22 april 2021

ISBN 9789029094245
    Uitgever Meulenhoff
    240 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Een literair spel tussen feit en fictie over een van de grootste criminelen van de twintigste eeuw: Adolf Eichmann

Adolf Eichmann, de zogenaamde ‘Holocaust-architect’, vestigt zich in 1950 na de val van het naziregime en zijn vlucht uit Europa in Argentinië. Twee jaar later wordt hij daar herenigd met zijn familie. Eichmann wordt beschermd door de Duitse gemeenschap aldaar en leidt een op het eerste gezicht kalm bestaan. Maar onder de oppervlakte broeien de nazisentimenten en worden er plannen gesmeed voor een oprichting van het Vierde Rijk. De lezer wordt deelgenoot van Eichmanns sinistere gedachten en redeneringen – en van de gepleegde wreedheden die hij rechtvaardigt en zijn overtuiging dat hij een eerlijke zaak dient.

De onfortuinlijke is een onvergetelijke roman die met behulp van historische feiten de laatste jaren van Adolf Eichmann in Argentinië reconstrueert, totdat hij door de Mossad wordt opgepakt in 1960. Magnus schetst het angstaanjagende portret van een van de wreedste oorlogsmisdadigers van het nazitijdperk, verantwoordelijk voor de deportaties en de toepassing van de ‘definitieve oplossing’. Zonder oordelen en zonder een poging te doen om hem af te schilderen als een verschrikkelijk wezen, maar tegelijkertijd zonder enig spoor van empathie, presenteert hij een huiveringwekkend en complex personage dat medeverantwoordelijk was voor de vernietiging van zes miljoen mensen.