De Hillel Codex - Emile Schrijver RECENSIE

Recensie: De Hillel Codex - Emile Schrijver

De Hillel Codex is de debuut roman van Emile Schrijver, voor zover het fictie betreft dan. Emile Schrijver is algemeen directeur van het Joods Cultureel Kwartier en het Joods Museum in Amsterdam en bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het joodse boek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is hoofdredacteur van de Encyclopedia of Jewish Book Cultures.

Max Blitz doctor in de letteren, gespecialiseerd in oude Hebreeuwse handschriften en zelfstandig freelance onderzoeker, krijgt onafhankelijk van elkaar twee mysterieuze uitnodigingen van rijke verzamelaars van Middeleeuwse werken. De eerste is van Saul Goldenberger in New York, een ultra orthodoxe Jood. De tweede van Herbert Amann, een antisemitische Oostenrijker, die een verzamelaar is van Middeleeuwse bijbelteksten.

Deze twee uitnodigingen zetten Max aan tot een zoektocht naar een verloren gewaand handschrift. Een handgeschreven kopie van de oudste Hebreeuwse Bijbel ooit, de oudste Tenach oftewel het Oude Testament voor Christelijken. Geschreven ergens in 1197 door de Spaanse Jood Hillel ben Moses ben Hillel en daarom de Hillel Codex genoemd.

De zoektocht voert Max half de wereld over en brengt hem in nauw intiem contact met de Italiaanse Isabella Rieti, die ook door Herbert Amann aangenomen is om de Hilell Codex op te sporen. Gaandeweg ondervinden ze echter de nodige tegenwerking en Max en Isabella beginnen te vermoeden dat Amann misschien niet echt zuivere motieven heeft om de Hilell Codex te vinden.

De Hillel Codex is een thiller met de nodige ambitie. De titel en beschrijving doen vermoeden dat het een beetje ´Dan Brown achtig´ wordt, maar dat blijkt toch iets te hoog gegrepen. Emile Schrijver is vanzelfsprekend wel goed op de hoogte van de diverse Joodse culturen en de Joodse geschiedenis. Hij heeft duidelijk ook erg veel kennis van de wereld van literaire verzamelaars en hoe het er daar aan toe gaat. Bonafide handelaren, oplichters en de enorme geldbedragen die er mee gemoeid zijn. Het boek De Hillel Codex is een mooie mix geworden tussen fictie en waarlijke feiten.

Emile Schrijvers schrijfstijl is losjes en leest prettig weg. Hij heeft een goed plot opgezet, maar de weg die je als lezer af moet leggen om daar achter te komen is soms wat moeizaam. Een beetje tegenstrijdig eigenlijk. Om eerlijk te zijn is het begin van het boek langdradig en niet echt boeiend. Hij had veel eerder tot een ´pakkend´ punt kunnen komen, als hij bepaalde dialogen tussen Max en zijn vrienden korter had gemaakt of het gezwets gewoon had weggelaten. Hij had de persoonlijkheid van Max beter gewoon kunnen beschrijven. Een niet zo aimabele man, op geld belust en die eigenlijk erg egoïstisch en egocentrisch is, maar die op een of andere manier toch blijft plakken. En eigenlijk is het wel leuk eens te lezen over iemand die er gewoon voor uit komt dat hij van het goede leven houdt. Maar in plaats daarvan laat Emile Schrijver de lezer dit uitvinden door middel van Max´ zijn geratel tegen zijn vrienden, waardoor je als lezer denkt dat een door de wol geverfde wetenschapper, met een luxe internationale levensstijl zich gedraagt als een puber, vooral waar het zijn gevoelens voor Isabella betreft. Je moet ook even door een wat nietszeggend begin heen, maar vanaf bladzijde 90 ofzo, begint De Hillel Codex interessant te worden.

Dit gezegd hebbende vond ik dat ook eigenlijk het enige minpuntjes van het boek. Als je daar doorheen kunt lezen, volgt een spannende zoektocht, langs diverse internationale steden en krijg je een kijkje in de wereld van wetenschappers, onderzoekers en verzamelaars van Joodse kunst en historie. Tevens krijgt je inzicht in de wereld van de Joodse religie, die net als bij andere religies, nogal uiteenlopend is. Van liberaal en dus tamelijk vrij naar super streng ultra orthodox.

Al met al is De Hillel Codex van Emile Schrijver een vermakelijk boek. Een interessante zoektocht door een interessante wereld, een hoe dan ook toch boeiend plot en een hoofdpersoon die je toch pakt, ondanks zijn gedrag. Goed voor 4 hartjes.

De Hillel Codex

1  2  3  4  5

Voor de Iberische joden in de Middeleeuwen, op de vlucht voor de Inquisitie, was de Hillel Codex het waardevolste manuscript van het Oude Testament, maar na 1500 is het nooit meer ergens gezien. Toch is Herbert Amann, een katholieke Bijbelverzamelaar, ervan overtuigd dat de Codex nog bestaat. Hij huurt Max Blitz in, een jonge, Amsterdams-Joodse onderzoeker, om het boek op te sporen.
    Blitz’ onmogelijke zoektocht brengt hem via Bregenz, Milaan, Mantua, Amsterdam, Londen en Jeruzalem uiteindelijk naar de ultraorthodoxe joodse gemeenschappen van Monsey en New York. Na verloop van tijd lijkt hij op het goede spoor, ook omdat niet iedereen even enthousiast blijkt over zijn inspanningen. Is er misschien een goede reden voor de verdwijning van het manuscript? En wat zijn eigenlijk de echte motieven van zijn opdrachtgever?
    De Hillel Codex is niet alleen een razend spannende zoektocht, maar neemt de lezer ook mee achter de schermen van de internationale wereld van verzamelaars, handelaren, bibliotheken en onderzoekers van joodse kunst en oude manuscripten. Het biedt bovendien een zeldzame blik in de gesloten wereld van de ultraorthodoxe joodse gemeenschap in de Verenigde Staten.