Schateiland - Robert Louis Stevenson en Étienne Friess RECENSIE

Recensie: Schateiland - Robert Louis Stevenson en Étienne Friess

Deze versie van Schateiland van Robert Louis Stevenson is een bewerkte en ingekorte versie van het oorspronkelijke verhaal, prachtig geïllustreerd met tekeningen van Étienne Friess. De hoofdpersonen in het verhaal worden door haar uitgebeeld als dieren, waardoor deze versie uitermate geschikt is voor kinderen.

Jim Hawkins leeft en werkt in de herberg "Admiral Benbow" van zijn vader, als op een dag een zekere Billy Bones zijn intrek neemt, een oude piraat. Billy waarschuwt de jonge Jim, dat er gevaar dreigt van piraten die naar Billy zoeken, met name een piraat met een houten been. Wanneer Billy overlijdt, vindt Jim een schatkaart in zijn kamer, die de bergplaats aanduidt van de schat van kapitein Flint. Al gauw wordt er onder leiding van dokter Livesey en baron John Trelawney een expeditie georganiseerd naar het schateiland. Onderweg nemen oude maten van kapitein Flint, aan boord gegaan als scheepslieden, het schip echter over en Jim en zijn vrienden moeten vechten voor hun leven en ook nog proberen de schat te vinden.

Schateiland is een avonturenroman van de Schotse auteur Robert Louis Stevenson, in 1881-1882 in vervolgdelen verschenen in een jeugdblad en pas een jaar later als boek uitgegeven in 1883. Het was Stevensons eerste succesvolle werk als schrijver en inmiddels is het boek een klassieker voor jong en oud.

Deze uitgave van Étienne Friess met op ieder blad van dik glanspapier haar fantastische kleurrijke illustraties is ronduit prachtig! Geregeld een dubbele pagina grote illustratie ertussen door en een eveneens prachtig geïllustreerde hard cover omslag. Dat de hoofdpersonen geen menselijk uiterlijk hebben, maar afgebeeld zijn als dieren is een leuke twist. De diersoorten zijn ook mooi gekozen bij de karakters van de diverse personages. Étienne Friess heeft ze ook heel typerend afgebeeld, waardoor je hun innerlijk en hun emoties direct herkent. Op deze manier is het voorlezen van een oud klassiek verhaal aan kinderen heel boeiend en zullen kinderen er zeker hun aandacht bijhouden. Het verhaal is ook ingekort en bewerkt, zodat de tekst wat moderner en helderder is.

Schateiland van Robert Louis Stevenson, bewerkt en geïllustreerd door Étienne Friess is ronduit prachtig, inspirerend en boeiend en een feest voor het oog en heel aantrekkelijk voor kinderen. Ik geef het dan ook zeker 5 hartjes.

Schateiland

1  2  3  4  5

Jim Hawkins baat met zijn ouders een herberg uit aan de Engelse kust. Als Billy Bones, een oude, zwijgzame zeeman er zijn intrek neemt, waarschuwt hij de jongen uit te kijken voor een matroos met een houten been. Maar eerst komen andere ongure figuren langs, zoals Billy’s oude scheepsmakker Black Dog, en een wanstaltige blinde met een verband rond zijn hoofd … Ze hebben het allemaal gemunt op de schatkaart die Billy Bones in zijn bezit blijkt te hebben.