Zwarte zwaan - Gideon Samson RECENSIE

Recensie: Zwarte zwaan - Gideon Samson

R.D.F. Rifka en Duveke Forever. Rifka's vriendschap is voor Duveke het belangrijkste wat er bestaat. Samen tegen de wereld, samen tegen de rest van de piemelpikkies en truttenkoppen op school. Maar wanneer Rifka weer eens een groots en bizar plan bedenkt, en Duveke overtuigt om haar te helpen, sluipen er toch twijfels in Duveke's hart. Wat als alles toch anders loopt en het plan niet zo goed uitpakt als Rifka had voorspeld?

In 2019 won Gideon Samson (1985) met ZEB. de Gouden Griffel en dat maakt een mens nieuwsgierig naar wat deze auteur nog meer in zijn mars heeft. Waar ZEB. gebruik maakte van karikaturen en bizarre verhaallijnen, heeft Samson nu voor een realistischere opzet gekozen. Zwarte zwaan gaat over twee jonge tienermeisjes die de grenzen van hun vriendschap aftasten en daarbij elkaar en zichzelf beter leren kennen.

Het verhaal in Zwarte zwaan begint vrij grappig, maar toch is vanaf bladzijde één duidelijk dat de verhouding tussen Rifka en Duveke scheef is. Waar de ene de 'king' van de klas is, hobbelt de andere er steeds achteraan, zich pijnlijk bewust van de overmacht. Toch denk je als lezen 'ach, zo gaat het in de meeste vriendschappen op die leeftijd' en blijf je met een goed gevoel verder lezen. Naargelang het verhaal steeds verder vordert, wordt duidelijk hóe complex het personage van Rifka eigenlijk is en dat drukt een enorme stempel op je gevoel.

Zwarte zwaan is opgedeeld in drie stukken. Voor, Na en Tijdens, alles in relatie tot het grootse plan dat Rifka heeft bedacht. Voor de hele onderneming is de sfeer luchtig, maar na afloop is de stemming droevig en zwaar. Dat verhoogt de nieuwsgierigheid naar het laatste deel, waarin je als lezer te weten komt hoe alles nu eigenlijk in zijn werk is gegaan. Het feit dat je al een stukje kennis hebt van de uitkomst, werkt eigenlijk gunstig en zorgt ervoor dat je aandachtiger gaat lezen. De ontknoping is onverwacht en laat je sprakeloos achter. Misschien ook wel doordat het bijna ongeloofwaardig aanvoelt.

Zwarte zwaan is geschikt voor lezers vanaf 13 jaar en zelfs dat zal vrij jong zijn om alle diepere lagen die in het boek verstopt zitten mee te krijgen. Gideon Samson heeft een verhaal afgeleverd dat zowel tieners als hun ouders zal kunnen boeien, mits ze houden van complexe personages en een stukje psychologie. De schrijfstijl sluit naadloos aan bij de gedachtewereld van de personages en is zeer eenvoudig leesbaar. Dit zorgt ervoor dat de inhoud makkelijk bij de lezer binnenkomt. De hoofdthema's vriendschap en liefde zitten sterk verweven in de verhaallijn en worden goed uitgewerkt. De drie delen vormen een compleet geheel dat je laat nadenken, maar waar je wel steeds minder bij gaat lachen. Er zijn zelfs momenten dat je met een knoop in je maag verder leest. Toch is Zwarte zwaan absoluut de moeite om op te pakken en je te laten meenemen in ingewikkelde wereld van tienervriendschap en -liefde.

Recensie: Zwarte zwaan - Gideon Samson

Zwarte zwaan

1  2  3  4  5

Vriendinnen zijn met Rifka is het hoogste wat je kunt bereiken. Dat is denk ik zo’n beetje wat het is. En daarom wil iedereen dat.
    Rifka zelf wil het niet. ‘Laat ze allemaal maar de schijt krijgen,’ zei ze. ‘Het is wij tegen de rest.’

Rifka is de king van de klas. Ze verzint dingen, dat doet ze altijd. Je zou het liegen kunnen noemen, maar daar is Rifka het niet mee eens. ‘Groot denken’ zegt ze liever. Want wie klein denkt, bereikt niks in z’n leven.
    Dit keer heeft Rifka echt iets geweldigs bedacht. Met een klein beetje hulp van Duveke gaat ze de hele wereld voor gek zetten. Het wordt vast en zeker lachen.
    Ja oké, het is best een ingewikkeld plan, maar Rifka laat zich door niemand tegenhouden. Dus wat kan er eigenlijk misgaan?

Bekroond met een Zilveren Griffel.