De geheime oorsprong - Tom Vanderlaken RECENSIE

Recensie: De geheime oorsprong - Tom Vanderlaken

De Italiaanse journaliste Gina Chimanti en de Franse verzamelaar Nicolas Dampierre treffen elkaar door hun gezamenlijke interesse: oudheden. Nicolas ontdekt dat het oorsprongsverhaal in de oudste Bijbelverhalen mist en vraagt zich af waarom. Zijn onderzoek brengt hem bij de vader van Gina, die levenloos wordt aangetroffen. Ze zijn ervan overtuigd dat er een dubieuze reden achter de moord zitten en Gina en Nicolas zetten alles op alles om de waarheid boven tafel te krijgen. Ze nemen de lezer mee in een reis rond de wereld waarin geschiedenis actueel wordt en waarin fictieve én bestaande locaties een grote rol in de setting spelen.

Het verhaal bevat 368 pagina's, wat verdeeld is onder 94 hoofdstukken. Vanzelfsprekend zijn de hoofdstukken dus van geringe lengte. Niets ongewoons in een thriller en korte hoofdstukken weten ook vaak een mooie spanningsboog in een verhaal te brengen. De hoofdstukken van De geheime oorsprong lukt dat echter niet. De interessante epiloog is een veelbelovende start van het boek, maar de vertelling zakt in zodra het echte verhaal begint. Er is ontzettend veel wisseling van personages, die zich ook nog eens op verschillende plaatsen in de wereld bevinden. Doordat de hoofstukken zo kort zijn, kost het moeite om je empathisch op te stellen voor de personages omdat er gewoon te weinig omhanden is om in het gezichtspunt van het personage te trekken. De flinke vaart in perspectiefwisselingen zorgt voor een chaotische vertelling. Hoewel het voornamelijk op het begin van het boek geschiedt, zorgt het toch voor een stroeve start.

De schrijfstijl van Tom Vanderlaken is nergens lastig, maar de toevoeging van Franse woorden maakt dit het wel. Er wordt onnodig gebruik gemaakt van woorden die gemakkelijk in het Nederlands geschreven hadden kunnen worden. Hoewel het eind van het boek een aantal bladzijdes met uitleg bevat, ontbreekt hierin een vertaallijst. De Franse woorden krijgen nergens uitleg en de lezer die deze taal niet beheerst, zal meer dan eenmalig een vertaalmachine ter hand moeten nemen. Deze afleiding zorgt dat er nog minder concentratie naar het vertelsel gaat, iets wat toch wel noodzakelijk is om alles te kunnen begrijpen.

De geheime oorsprong bevat veel voorlichting. Het is noodzakelijk om deze informatie tot je te krijgen, maar helaas voert het de boventoon waardoor het andere elementen van het boek ondersneeuwt. Spanning bijvoorbeeld. De auteur heeft een onderwerp voor het boek gekozen dat niet alledaags is, waardoor het flink wat concentratievermogen vergt om de gedetailleerde - en in fases ingewikkelde - stof eigen te maken. Zodanig dat het de energie opslokt die ook nodig is om het spanningsniveau eruit te kunnen halen. Het boek heeft de potentie om een vlot en spannend verhaal te kunnen voortbrengen, maar de moeilijkheidsgraad maakt het lastig om de aandacht op de verschillende bouwstenen te vestigen.

Tom Vanderlaken heeft met De geheime oorsprong een gewaagd debuut neergezet, maar weet helaas geen balans tussen de informatieve en gerieflijke teksten te vinden, waardoor de overdaad aan informatie het leesplezier schaadt. Interessant voor de liefhebber, maar taai om er plezier uit te halen.

De geheime oorsprong

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Spanning, geschiedenis en mysterie - voor de lezers van Jeroen Windmeijer

Wanneer de Franse verzamelaar Nicolas Dampierre in 'De geheime oorsprong' van Tom Vanderlaken op een geheimzinnige code stuit die te maken heeft met de verdwenen oertekst van het scheppingsverhaal, gaat hij onverwijld op onderzoek uit. Hij ontmoet de Italiaanse journaliste Gina Chimanti, die een artikel wil schrijven over de illegale handel in oudheden. Het tweetal wordt tijdens hun bloedstollende queeste, die over drie continenten voert, tegengewerkt door een machtige organisatie die banden blijkt te hebben met de Orde van Malta en het Vaticaan. Ze komen steeds dichter bij de sleutel, maar ze zijn er nog lang niet…

In filmisch geschreven scènes voert Tom Vanderlaken de lezer mee langs bestaande locaties en echte documenten, en geeft hij een blik achter de schermen bij organisaties als de CIA. Zo ontvouwt zich in 'De geheime oorsprong' een verhaal over onze echte oorsprong en een daadwerkelijk gevaar dat de mensheid bedreigt.