Schijnvrucht - Ingrid de Vries RECENSIE

Recensie: Schijnvrucht - Ingrid de Vries

Anna weet het zodra ze in zijn helderblauwe ogen kijkt. Hij hoort bij haar. En zij bij hem. Maar Idzard is drieëndertig en Anna dertien. Haar autoritaire vader verbiedt het haar, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ze vinden hun weg naar elkaar, en hun huwelijk. Maar is deze felbegeerde, grote liefde wat ze ervan had verwacht? Als oude vrouw kijkt Anna in Schijnvrucht terug op haar leven, maar schijn bedriegt.

Schijnvrucht is een waanzinnige roman van Ingrid de Vries. In dit intrigerende verhaal staat het thema relatie centraal. Relaties tussen vader en dochter, moeder en dochter, man en meisje, man en vrouw. De jeugd van Anna wordt gekenmerkt door het opgroeien onder het juk van het leven dat haar vader zichzelf heeft opgelegd. Deze onmenselijke standaarden leiden ertoe dat hij zijn gezin terroriseert.

Dat Anna, als minderjarige, een relatie heeft met een twintig jaar oudere man, is voor hem dan ook niet te behappen. Ingrid de Vries weet in Schijnvrucht met haar zorgvuldige woordkeuze deze relatie, met hoogoplopende emoties, rakend te verwoorden. Als lezer leef je mee met Anna, maar tegelijkertijd voel je je geconfronteert met het (terechte) taboe van een relatie tussen een minderjarig meisje en een oudere man.

Ingrid de Vries heeft Schijnvrucht tactisch opgebouwd in twee delen. In beide delen laat ze Anna terugkijken op haar leven. Er wordt zowel stilgestaan bij de angsten van het leven op latere leeftijd als het in vergetelheid raken van herinneringen. De Anna van nu vreest dat ze dingen anders ziet dan ze waren, maar toch weet ze dat het zo was. 'De herinnering is een onbegrijpelijk iets. Sommige beelden hebben zich haarscherp in je hersens gegrift, terwijl ze ogenschijnlijk niet gekoppeld zijn aan een belangrijke gebeurtenis. Je ziet ze, je ruikt ze, en je denkt: waarom juist dit?'

Enerzijds lijkt Schijnvrucht een taboe te willen doorbreken. Anderzijds benadrukt Ingrid de Vries het belang van 'onafhankelijkheid' in een relatie. Schijnvrucht is dan ook een verhaal dat je bezighoudt en niet zomaar loslaat. Hoewel de Anna van 'nu' en de Anna van 'toen' verschillen, hebben ze beide oog voor de natuur en hun omgeving. Door accurate beschrijvingen van Ingrid de Vries komt het verhaal van Schijnvrucht tot leven, zelfs als de karakterontwikkeling van Anna soms onbegrijpelijk en op hetzelfde moment intrigerend is.

Al met al is Schijnvrucht een indrukwekkend verhaal. Met prachtige omschrijvingen weet Ingrid de Vries de lezer te beroeren met een aangrijpend verhaal waarbij relaties centraal staan. Ingrid de Vries weet op knappe wijze de karakterverandering van Anna weer te geven, waarbij zij meerdere relaties uitlicht, elk met een eigen verhaal. Een echt verhaal, want Schijnvrucht is gebaseerd op het verhaal van de moeder van Ingrid de Vries.

Schijnvrucht

1  2  3  4  5

Schijnvrucht van Ingrid de Vries is een meeslepende roman over een liefde die niet mag en toch ontstaat. Voor de lezers van Machteld Siegmann en Bernhard Schlink.

Schijnvrucht van Ingrid de Vries is een gelaagde vertelling over de subjectiviteit van de waarheid en de grilligheid van geluk.

‘Ik denk aan die nacht, lang geleden. Aan dat meisje in het smalle bed op haar zolderkamertje. Het is er donker, door het verduisterde dakraam komt geen licht. Achter de schuifwand klinkt zacht geritsel en gekraak. Verder is het stil. Ze ligt daar zo alleen dat ik haar wil troosten, en ik probeer in haar huid te kruipen. Maar het is mijn eigen huid, mijn eigen lijf, het zijn mijn eigen tranen.’

Op een zomermiddag in 1940 – ze is dan dertien jaar – ontmoet ze de man die haar leven zal bepalen. Hij is kunstenaar, twintig jaar ouder en getrouwd. Wanneer haar vader ontdekt dat ze elkaar opzoeken, krijgt ze huisarrest. Maar niets kan haar tegenhouden. ’s Nachts sluipt ze haar ouderlijk huis uit en gaat ze naar zijn atelier; drie kwartier lopen door een verduisterde stad. Die nachtelijke ontmoetingen – fysiek gevaar en angst voor ontdekking spelen op de achtergrond – wekken bij haar grootse verwachtingen van een voortdurend innig samenzijn. Wanneer ze na de oorlog trouwen, is de werkelijkheid anders. Vage aanwijzingen groeien in haar hoofd uit tot een verpletterende zekerheid. Ze stopt die weg en praat er met niemand over.

Schijnvrucht van Ingrid de Vries is gebaseerd op een familieverhaal. Voor de lezers van Machteld Siegmann en Bernhard Schlink.