Wolkenstad - Anthony Doerr RECENSIE

Recensie: Wolkenstad - Anthony Doerr

Wolkenstad is het verhaal over het verhaal Wolkenkoekoekstad door Antonius Diogenes. Vele eeuwen en op verre afstand van elkaar verbindt dit verhaal de levens van de verschillende hoofdpersonen. Omeir en Anna in Constantinopel (1453), Seymour en Zeno in Lakeport, Idaho (heden) en Konstance in een interstellair schip in de toekomst.

Doordat er 5 verschillende verhaallijnen zijn, 6 zelfs als je Wolkenkoekoekstad meetelt, duurt het even voordat je helemaal goed in het verhaal zit. Er zijn veel personages om te leren kennen en Anthony Doerr laat je met allen zeer uitgebreid kennismaken. Het nadeel hiervan is dat je net als je een beetje in het verhaal komt, er van hoofdpersoon wordt gewisseld. Het voordeel is dat je de personages goed leert kennen en daardoor extra goed in het verhaal komt. In het begin is dit vervelend omdat je uit het verhaal gerukt wordt waar je net in zat. Naarmate het verhaal vordert zorgt deze afwisseling er juist voor dat Wolkenstad je blijft boeien. En wordt je steeds nieuwsgieriger naar wat de personages verbindt, los van Wolkenkoekoekstad. Fijn is dat Anthony Doerr de personages steeds in fases verbindt. Als een puzzel die stukje voor stukje steeds duidelijker wordt. En hoe dichter je bij het einde komt, hoe meer het stukje onthult van het geheel.

Het verhaal van Wolkenstad is erg origineel. Door middel van één verhaal worden heel verschillende mensen in heel verschillende tijden verbonden. Maar ze hebben één ding gemeen: de liefde voor verhalen en boeken. En ze hebben allemaal op hun eigen manier doorzettingsvermogen wat ze onder andere laten zien in de moeite die ze doen om het verhaal Wolkenkoekoekstad te ontcijferen. De manier waarop Anthony Doerr de verschillende verhalen verbindt zorgt op het einde voor zeer aangename verrassingen die voor een glimlach op je gezicht zorgen. Dit maakt ook dat je Wolkenstad aan het einde met een tevreden gevoel dichtdoet.

De schrijfstijl van Anthony Doerr is erg aangenaam en toegankelijk. Hij weet je van begin tot einde te boeien en dat is een hele prestatie voor een boek met de enorme omvang van Wolkenstad. Hij weet zijn personages en hun omgeving door zijn beeldende beschrijving tot leven te brengen. Hierdoor leef je gemakkelijk met ze mee en zijn hun keuzes, hoe vreemd deze soms ook zijn, begrijpbaar.

Samengevat is Wolkenstad van Anthony Doerr een echte aanrader. Niets dan lof voor hoe ingenieus het verhaal in elkaar zit en voor de zeer aangename manier waarop het wordt verteld.

Recensie: Wolkenstad - Anthony Doerr

Wolkenstad

1  2  3  4  5

Wolkenstad volgt drie verhaallijnen: die van Anna en Omeir, ieder aan een kant van de imposante stadsmuur van Constantinopel, toen de stad in 1453 belegerd werd; die van tiener en idealist Seymour en de zachtaardige tachtiger Zeno tijdens een aanslag op een openbare bibliotheek in het huidige Idaho; en dat van Konstance, op een interstellair schip op weg naar een afgelegen exoplaneet in de verre toekomst.

Het zijn vijf buitenbeentjes die de wereld rondom hen proberen te begrijpen. Ze worden verbonden door één gehavend exemplaar van een tweeduizend jaar oude Griekse tekst - het eeuwenoude verhaal van Aethon, die ernaar verlangt om in een vogel te veranderen en naar een utopisch paradijs te vliegen. Het biedt troost, verwondering en de meest intense menselijke verbintenis tussen deze vijf onvergetelijke personages.

Net zoals Marie-Laure en Werner in Als je het licht niet kunt zien, zijn Anna, Omeir, Seymour, Zeno en Konstance dromers die moeten worstelen om te overleven en vindingrijk moeten zijn als ze in het nauw gedrongen worden.