Het spoor van de doden - Sarah Bailey RECENSIE

Recensie: Het spoor van de doden - Sarah Bailey

Na het overlijden van haar ex vertrekt Gemma Woodstock hals over kop met haar zoontje Ben naar het kuststadje Fairhaven. Daar is de vijftienjarige Abbey al een aantal dagen spoorloos. Als vervolgens haar vriendje dood wordt aangetroffen, rijst de vraag: heeft Abbey dat gedaan of is zij zelf ook slachtoffer? Al snel blijkt er meer aan de hand in Fairhaven. Zo is een onopgeloste verdwijning van jaren terug nog altijd een open wond is in het stadje. Gemma stort zich op het speurwerk, ook om even nog te kunnen ontsnappen aan de beslissingen die ze moet nemen over de toekomst van haar zoontje.

Na Het duistere meer en In de donkere nacht is Het spoor van de doden het derde deel in Sarah Bailey's thrillerserie met in de hoofdrol rechercheur Gemma Woodstock. Voor wie nog niet eerder een Gemma Woodstock-boek gelezen heeft, zal het verwarrend zijn dat er in Het spoor van de doden constant teruggeblikt wordt op een oude zaak van Gemma. Is het wellicht een zaak uit een eerder boek? Dat gevoel wordt extra versterkt doordat Bailey haar lezer direct in Gemma's leven stort. Er wordt veel voorkennis verondersteld en amper iets uit haar verleden teruggehaald. Daardoor zijn het overlijden van Gemma's ex en haar worsteling met de toekomst weinig invoelbaar voor de nieuwe lezer.

Toch doet Bailey haar best haar personages goed uit te werken naast de misdaden, die natuurlijk de hoofdrol spelen in deze thriller. Zeker voor wie Gemma al kent uit de eerdere boeken, worden er weer flinke stappen gezet in haar privéleven. Maar ook de nieuwe figuren die een belangrijke rol spelen in dit boek, krijgen alle aandacht. Daarmee ontstijgt Het spoor van de doden het niveau van een willekeurige 'losse' whodunnit en is het een waardig derde deel in een serie. Ondertussen vergeet ze gelukkig niet waar je in zo'n boek toch ook naar op zoek bent: op het puntje van je stoel zitten tot een verrassende ontknoping.

De spanning komt in Het spoor van de doden misschien wat langzaam op gang; deels door Gemma's privéperikelen, maar ook omdat Bailey zowel een vermissingszaak als een moordzaak als een oude onopgeloste misdaad uiteen moet zetten. En dan is er nog het stadje Fairhaven waarvan de lezer een beeld moet krijgen, en een voor Gemma onbekend politieteam... Maar langzaam begint het totaalplaatje kleur te krijgen en wordt het tempo opgevoerd. Bailey doet dat ook door te kiezen voor een opeenvolging van korte hoofdstukken, waardoor je makkelijk nog even een extra hoofdstukje leest. Daarnaast wordt aangegeven hoe lang het geleden is dat Abbey is verdwenen – voor wie vaker een detective leest of kijkt, een aanwijzing dat het steeds onwaarschijnlijker wordt dat het meisje levend teruggevonden zal worden...

Zonder verder al te veel te onthullen: het einde is verrassender dan de aanloop ernaartoe doet verwachten. Bailey speelt met vooroordelen en makkelijke aannames, en laat vooral Gemma daartegen vechten. Al blijft het steeds de vraag in hoeverre ze daarmee niet graag iets wil zien dat er niet is. Zo is het uiteindelijk toch met name de manier waarop Bailey Gemma's professionele en privéleven samenbrengt, die Het spoor van de doden een boeiend boek maakt. Over beide geeft ze net voldoende informatie waardoor je door wilt blijven lezen, zonder dat ze er ergens mee in de knoop komt. Daarmee is dit deel voor de nieuwe lezer wellicht meteen een goede reden om toch nog even de tijd te nemen voor deel één en twee.

Gemma Woodstock serie 3 - Het spoor van de doden

1  2  3  4  5

De vijftienjarige Abbey verdwijnt spoorloos nadat ze tegen middernacht een feest verlaat. De volgende ochtend wordt haar vriendje dood aangetroffen, hij is op brute wijze vermoord. Heeft Abbey dat gedaan, of is zij zelf ook slachtoffer? Maar waarom zou iemand twee tieners willen vermoorden? Rechercheur Gemma Woodstock laat zich met haar zoontje Ben, wiens vader plotseling is overleden, tijdelijk overplaatsen naar het kuststadje Fairhaven. Ze biedt aan om het moordonderzoek naar Abbeys vriendje te leiden zodat ze zich in haar werk kan onderdompelen en geen tijd heeft om te piekeren over hoe het nu verder moet – want ze zal een belangrijke beslissing moeten nemen over de zorg voor haar zoontje. Terwijl Gemma steeds dieper doordringt in het mysterie rond Abbeys verdwijning en er controverses en geheimen aan het licht komen, bekruipt haar het gevoel dat deze zaak opvallende overeenkomsten vertoont met een van haar recente vermissingszaken. Over de Gemma Woodstock-serie: ‘Unputdownable.’ – De Telegraaf ‘Knappe thriller.’ – Knack Focus ‘Sfeervol en spannend tot op de laatste bladzijde.’ – Trouw