Het geheim van het oude strandhuis - Isolde Boers  RECENSIE

Recensie: Het geheim van het oude strandhuis - Isolde Boers

Wanneer Chiara twaalf wordt ontvangt ze naast de jaarlijkse kaartjes ook opeens kleine notitie papiertjes tussen haar boeken. Niet lang daarna komt er een brief binnen met de mededeling dat er een doos is gevonden op zolder in St Ives door ene Quentin. Chiara gaat naar St Ives en gaat daar een avontuur aan waarin ze zichzelf leert kennen en nieuwe vrienden maakt tijdens dit spannende en fantasierijke verhaal. Reis mee met Chiara naar een oud strandhuis vol geheimen en ontdek samen de magie van de zee.

Het verhaal begint op een manier die niet gelijk pakkend was. Het begon zomaar en had geen fijne inleiding tot de karakters en het verhaal. Dit zorgde voor een vervelend begin. Chiara is een personage die ouder overkomt dan dat ze is, haar ouders zijn ook heel makkelijk. Ze sturen Chiara namelijk zonder informatie naar een strandhuis van mensen die niemand kent. Dit is iets wat niet in het echte leven gebeurd en dat zorgde ervoor dat het realistische aspect wegviel.

De kern zat prima in elkaar. Ging alles heel makkelijk? Ja, dat ging het absoluut. Chiara vertrouwd de andere personages snel en gaat een band aan alsof ze elkaar al jaren kennen. Het verhaal heeft spannende aspecten zoals de zoektocht naar het verleden van Chiara. Het geheim van het oude strandhuis is wel een boek dat een snel verhaal levert. Je blijft niet langer dan nodig op plaatsen en dit zorgt ervoor dat het verhaal makkelijk wegleest. Het einde was verassend en nam een wending die je niet snel ziet aankomen.

Isolde Boers heeft met Het geheim van het oude strandhuis laten zien wat ze kan. De schrijfstijl was daarentegen moeilijk om in te komen. Het was vooral een herhalende stijl waarin je vaak dingen las in het begin van de pagina en 1.5 pagina later weer las maar dan net anders geformuleerd.

Chiara maakt geen ontwikkeling mee en dat is jammer. Het mooie was om te lezen dat Isolde Boers echt de tijd nam om een karakterontwikkeling te bedenken die mooi past bij het aspect van je verleden ontdekken. Dit zorgde ervoor dat de personages vlak bleven en je geen band met ze kon opbouwen. Ditzelfde geld bij Paul, een goed karakter maar geen ontwikkelingen. Het geheim van het oude strandhuis zelf had wel goede ontwikkelingen in de vorm van geheimzinnige kamers en huisdieren, waardoor het huis soms interessanter was dan het verhaal.

De conclusie is dat Het geheim van het oude strandhuis een prima boek is maar waarin wel meer ontwikkeling van de karakters had gemogen. Ik geef het boek 3 hartjes.

Het geheim van het oude strandhuis

1  2  3  4  5

Op een dag krijgt Chiara een brief van een zekere Quentin Q, die een oude bekende blijkt te zijn. Hij nodigt haar uit om op bezoek te komen in zijn oude strandhuis in St Ives. Op zolder heeft hij een doos gevonden met spullen die van haar zijn. Hoe kan dat? Chiara is nog nooit in St Ives geweest en kent ook niemand die daar woont. De schoenendoos is het begin van een spannende zoektocht in het oude strandhuis en op het strand. Gelukkig gaat Paul, Quentins neefje, mee op avontuur.

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans

• De thuishaven aan de Westerschelde - Marja Visscher