Kansloos - Mel Wallis de Vries RECENSIE

Recensie: Kansloos - Mel Wallis de Vries

Een weekje op vakantie met lijkt vijf jongeren een leuk idee, maar dan opeens krijgen ze allemaal een verontrustend berichtje met de waarschuwing dat ze binnen moeten blijven én de waarheid moeten vertellen als ze willen blijven leven. Het lijkt een grap, maar als niet veel later de stroom uitvalt en een jongen gewond voor de deur ligt slaat de paniek toe. Ieder reageert hier anders op, vertellen ze de waarheid aan elkaar? Hoe veel geheimen houden ze achter en hoe gaan ze om met deze beangstigende isolatie?

Mel Wallis de Vries heeft Kansloos op een heel onconventionele manier verpakt. Je leest voornamelijk mee met hoofdpersoon Anne, die duidelijk moeite heeft met zich mengen in de groep, maar dit wordt afgewisseld met allerlei andere fragmenten. Stukjes tekst en quotes, maar ook videofragmenten van de ander jongeren. Dit maakt dat er lekker veel variatie in het verhaal zit en je heel snel door het verhaal heen kunt lezen. Het zijn geen oneindige hoofdstukken en langdradige gedachtegangen, wat erg prettig is.

Dat maakt ook vooral dat de spanning zit in het ‘niet weten’. Je krijgt ontzettend veel vooruitblikken door de videofragmenten, als puzzelstukjes die je eigenlijk niet kunt leggen tot je veel verder in het boek bent. Het hele vakantiehuisje en het berichtje begint een steeds groter mysterie te worden als er allerlei gekke dingen gebeuren, dingen waar je zelf misschien ook wel even de kriebels van krijgt. Kansloos past dan ook perfect in het YA thriller genre.

De jongeren in dit boek zijn allemaal heel anders. De eerste paar hoofdstukken zal je helemaal in de war zijn, wie is nou wie, over wie heb je nou net een vooruitblik gelezen? Gelukkig lost dit zich al snel op, want ieder heeft zijn eigen trekjes. Mel Wallis de Vries heeft dat heerlijk gedaan, een gemixte groep met allemaal hun eigen problemen, waar je natuurlijk langzaam achter komt. Je kunt je goed inleven in ik-persoon Anne, de rest blijft echter iets onbekender. Daar had wel iets meer uitdieping in gemogen, want voor je het weet bereik je de laatste pagina’s van Kansloos. Die laten echter niet veel los, en je moet bij veel nog zelf de afronding bedenken. Dit draagt gelukkig wel heel goed bij aan het onheilspellende sfeertje van het boek.

Wat een psychologische thriller heeft Mel Wallis de Vries neergezet. Zeker geschikt voor YA, maar dit zal voor veel meer mensen een spannende ervaring zijn. Het verhaal is creatief en vernieuwend opgebouwd en laat genoeg gaten om je zelf te laten nadenken over wat jij zou doen in die situatie. Al met al is Kansloos een kansrijke ervaring om een gemakkelijke thriller op te pakken en je goed in te kunnen inleven en lekker mee te huiveren met de personages.

Kansloos

1  2  3  4  5

Zes jongeren krijgen in hun vakantiehuis een bericht. De anonieme afzender waarschuwt dat ze binnen moeten blijven om te overleven. Ga nooit naar buiten, vertel altijd de waarheid en zorg dat je in leven blijft. Het lijkt een zieke grap, maar al snel blijkt dat ze zichzelf moeten zien te redden in een wereld van angst en isolatie. Alles moeten ze over zichzelf vertellen, ook hun geheimen… In het huisje geldt maar één regel: blijf leven! Zou je iemand kunnen vermoorden? Als het niet anders kan... Zou je jezelf kunnen opofferen? Om een vriend te redden... Zou je de waarheid over jezelf durven te vertellen? Als het je laatste kans is....