Vanaf hier kun je de hele wereld zien - Enne Koens RECENSIE

Recensie: Vanaf hier kun je de hele wereld zien - Enne Koens

Als de negenjarige Deetje een brief vindt, is ze vastbesloten deze aan de juiste persoon te bezorgen. Samen met haar vrienden Vito en Kevin gaat ze op zoek naar aanwijzingen. Maar na elke aanwijzing, krijgen ze ook weer nieuwe vragen. Dat zet Deetje ook aan het denken over haar eigen situatie: wie ben ík eigenlijk?

Deetje woont samen met haar moeder in een flat. Ze weet niet wie haar vader is en krijgt hier gedurende het boek steeds meer vragen over. Is haar moeder haar echte moeder wel? Of is ze misschien geadopteerd? Of als baby achtergelaten in het ziekenhuis? De schrijver van de brief mist iemand heel erg. Maar wie? Terwijl Deetje, Vito en Kevin op zoek gaan naar degene voor wie de brief is, gaat Deetje ook op zoek naar antwoorden op haar vragen.

Enne Koens heeft een vloeiende schrijfstijl, waardoor je Vanaf hier kun je de hele wereld zien echt in één ruk uitleest. Je leert Deetje, Kevin en Vito goed kennen en je sluit ze meteen in je hart. De Italiaanse Vito woont met zijn ouders boven Deetje, Kevin zijn ouders zijn pas gescheiden en hij woont alleen met zijn moeder. De kinderen zijn nieuwsgierig en ondeugend, maar ze hebben ook iets aandoenlijks. Door de beschrijvende schrijfstijl, zie je de buurt waarin Deetje woont ook helemaal voor je. De brievenbus voor het flatgebouw, de vuilnis die in de flat naar beneden wordt gegooid en de woning waar ze met haar moeder woont.

Vanaf hier kun je de hele wereld zien is een boek wat nog lang in je hoofd rond blijft spoken. Enerzijds eindigt het boek op een mooie manier, maar anderzijds heeft het een beetje een open einde. Hoe loopt het af met Deetje en haar moeder? De tekeningen in Vanaf hier kun je de hele wereld zien zijn gemaakt door Maartje Kuiper. Het boek bevat geen grote, paginavullende illustraties, maar kleine tekeningetjes aan het begin en soms aan het einde van het hoofdstuk. Deze illustraties maken het verhaal toch een beetje af.

Een prachtig boek wat je in één ruk uitleest met een verhaal wat nog lang in je hoofd blijft hangen!

Vanaf hier kun je de hele wereld zien

1  2  3  4  5

Sprankelende jeugdroman van Enne Koens over identiteit, familie en diversiteit

Vanaf hier kun je de hele wereld zien van Enne Koens is een prachtige jeugdroman over identiteit en familie. Van de auteur van o.a. Die zomer met Jente (Vlag en Wimpel 2020) en Ik ben Vincent en ik ben niet bang (genomineerd voor de Deutscher Jugendliteraturpreis 2020).

Op een dag vindt Dena – of Deetje, zoals iedereen haar noemt – een brief. Hij is van iemand die iemand heel erg mist. Deetje is vastbesloten de brief te bezorgen aan de juiste persoon. Dat blijkt minder makkelijk dan ze denkt en dus schakelt ze de hulp in van haar slimme vriend Vito en haar buurjongen Kevin. Zonder dat ze het doorheeft, zoekt ze naar die ene missende schakel in haar eigen leven. Overal zijn aanwijzingen, en elk antwoord levert meer vragen op. Uiteindelijk leidt alles naar het mysterie van haar eigen afkomst…