Wie achter deze deur verdwaalt - Rindert Kromhout & Tonke Dragt RECENSIE

Recensie: Wie achter deze deur verdwaalt - Rindert Kromhout & Tonke Dragt

Wie achter deze deur verdwaalt is een verrassend samenwerkings project van kinderboekenschrijver Rindert Kromhout en de Grand Old Lady van de kinderboeken: Tonke Dragt. Prachtig geillustreerd door Linde Faas.

De verlegen, stille Laurenzo zit sinds kort op een speciale school, de Max Velthuisschool, in een kleine klas, met allemaal speciale kinderen. Het is voor iedereen wennen om met elkaar om te gaan en een echte groep zijn ze niet. Meester Tom Wit is de perfecte meester die goed met de kinderen om kan gaan en heel de klas stil en rustig krijgt als hij gaat voorlezen. Het liefst leest hij voor uit boeken van zijn favoriete schrijfster: Lavinia Morgenster. De kinderen hebben echter heel veel vragen en meester Tom laat de kinderen hun de vragen opschrijven in brieven voor de schrijfster, die vlak bij woont. De schrijfster nodigt daarop twee kindjes uit om te komen praten. Laurenzo en Téja, zijn de uitverkorenen. Lavinia woont in een groot oud huis, met wonderlijke spullen en veel tekeningen aan de muur. Er staat een groot poppenhuis en er loopt een zwarte kat, genaamd Iwan de Verschrikkelijke. Er is een lange gang, met allemaal deuren en één deur die op slot zit. Volgens Lavinia wachten achter die deur onbekende landen, die je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Aan Laurenzo's klas om nu met zijn allen te proberen visa te bemachtigen voor het Koninkrijk der Kosmopolieten en er achter te komen wat er achter de deur te zien is. En wie is de ambassadeur eigenlijk?

Wie achter deze deur verdwaalt is een heerlijk boek voor kinderen vanaf 9 jaar om te lezen of om voor te lezen. Het is boeiend en trekt de lezer gelijk in het verhaal; hoe kan het ook anders met twee zulke gerenommeerde schrijvers. Maar om als volwassenen het boek beter te begrijpen, is het leuk even wat meer informatie te hebben en daar hebben Rindert Kromhout en Tonke Dragt aan gedacht. Deze twee auteurs zijn duidelijk goed bevriend. Hoe het boek tot stand gekomen is wordt in een voorwoord uitgelegd door Tonke Dragt en in een uitgebreid nawoord toegelicht door Rindert Kromhout.

Tonke Dragt behoeft bijna geen introductie voor echte fans, jong en oud. "Een boek openen lijkt op het opendoen van een deur...je weet nooit wat je erachter te zien krijgt...", schrijft Tonke Dragt in het voorwoord en die mindset is typerend voor al haar werk. Tonke Dragts boeken hebben altijd iets ongrijpbaars en vaak iets raadselachtigs. Er wacht in ieder hoofdstuk wel weer een verrassing, een raadsel of een mysterieuze gebeurtenis, die de lezer meenemen in een prachtig avontuur. Haar oevre (vertaald in diverse talen) is natuurlijk fantastisch, met als uitspringer zeker 'De brief voor de koning'. Maar het is al zeker 15 jaar geleden dat er een echt nieuw boek van haar hand is uitgekomen en dus is deze samenwerking met Rindert Kromhout toch een verrassing. Gezien de leeftijd van Tonke Dragt (91 jaar) is het dan ook niet verrassend dat Tonke Dragt haar fantasie in dienst stelde van Rindert Kromhouts schrijfkunst. Lavinia Morgenster is de personificatie van Tonke Dragt.

Rindert Kromhout heeft heel veel kinderboeken geschreven vanaf zijn debuut in 1982. Hij heeft in zijn jeugd twee jaar in een kindertehuis gewoond en toen op een LOM school gezeten en daarna een opleiding gevolgd voor kleuterleider. Die kennis vinden we nu terug in Wie achter deze deur verdwaalt. Meester Tom Wit is Rindert Kromhout.

De naam van de school, de Max Velthuis school is een leuke verwijzing naar schrijver Max Velthuis, ook een vriend van Tonke Dragt en Rindert Kromhout. Voor de kenners van het werk van Tonke Dragt komen er in Wie achter deze deur verdwaalt veel bekende namen (bijvoorbeeld Laurenzo en Lavinia) voor en ook bepaalde beschrijvingen van de personages (de oude veerman bijvoorbeeld en de kat Iwan), roepen herkenning op aan andere personages uit haar boeken. Het boek doet ook denken aan 'De Zevensprong', waarin ook een meester een klas meeneemt op avontuur.

Ondanks het wat zwaardere thema van kinderen op een LOM school die hun weg moeten vinden, is het boek licht en luchtig van toon. De kinderen zijn heerlijk ontwapenend en voor meester Toms aanpak kun je alleen maar bewondering hebben. Lavinia wordt met de nodige zelfspot en humor beschreven, maar ze blijft uiteindelijk toch die creatieve mysterieuze wijze vrouw, net als Tonke Dragt zelf vermoedelijk.

Als de kinderen leren samen te werken om het voor elkaar te krijgen visa te bemachtigen voor het geheimzinnige Koninkrijk der Kosmopolieten, leren ze ook met elkaar om te gaan en ieders eigenaardigheden te accepteren. Ze leren hun fantasie te gebruiken en elkaar te helpen. Ze leren boeken te zoeken en te lezen en zo krijgen ze ook meer zelfvertrouwen en staan ze sterker als groep.

Wie achter deze deur verdwaalt van Tonke Dragt en Rindert Kromhout is zondermeer een boek in de traditie van Tonke Dragt, met die ietwat ongrijpbare sfeer, goed uitgewerkt door Rindert Kromhout. Een meesterlijke combinatie van de fantasie van beide auteurs en een mooie samenwerking die voortgekomen is uit hun duidelijke vriendschap van jaren! Versterkt door de eenvoudige, maar prachtige potlood illustraties van Linde Faas. Jammer bijna dat het zo'n dun boekje is, maar zeker 5 hartjes waard.

Wie achter deze deur verdwaalt

1  2  3  4  5

De verlegen Laurenzo mag op bezoek bij een beroemde schrijfster. In haar huis ontdekt hij een deur die op slot zit. Volgens de schrijfster wachten achter die deur onbekende landen, die je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Laurenzo’s klas twijfelt: wie is die geheimzinnige ambassadeur? Wat wacht er achter die deur? Er is maar één manier om daarachter te komen…