Box - Camilla Läckberg en Henrik Fexeus RECENSIE

Recensie: Box - Camilla Läckberg en Henrik Fexeus

Het verhaal begint met een vrouw die dood gevonden wordt in een houten kist. Ze is doorboord met 3 zwaarden. Deze gruwelijke moord lijkt een mislukte goocheltruc, daarom schakelt rechercheur Mina Dabiri de hulp in van mentalist Vincent Walder. Ze beseffen al snel dat de moord gelinkt kan worden met eerdere moordzaken. Samen storten ze zich op de jacht naar een roekeloze seriemoordenaar en wanneer er nog een slachtoffer wordt gevonden voelen ze tijdsdruk. Maar zowel Vincent als Mina dragen een duister geheim met zich mee die verband houdt met de moordzaak.

Box is het eerste deel van een nagelbijtende serie van dit nieuwgevormde schrijversduo.

Box is geschreven door schrijfster Camilla Läckberg, die al meerdere thrillers op haar naam heeft staan. Zij schreef dit boek met behulp van mentalist Henrik Fexeus.

Box begint meteen met een ontzettend spannende proloog waar je direct een horrorscenario voor je kiezen krijgt. De moord wordt geïntroduceerd en ook het team van Mina krijgt een introductie.

Een interessant aspect in het boek Box is de wereld van illusionisten en mentalisten. Al snel nadat de introductie van de moord is geweest wordt de link met mentalisten gelegd. Het is een leuk en ook vernieuwend onderwerp. Je wordt als lezer letterlijk meegenomen in een wereld vol spanning en illusies.

Het gehele verhaal is ontzettend goed uitgedacht. Plotten kloppen en de spanning blijft met de pagina stijgen. In het verhaal zijn er stukken uit heden en stukken uit het verleden. Als lezer ben je continue bezig met verbanden leggen tussen de verschillende gebeurtenissen uit het heden en verleden. Dit is een leuk element aan de thriller, je bent steeds actief bezig met het vinden van de dader. Het plot lijkt haast wel een goocheltruc zo sterk zit die in elkaar. Verder bevat het boek Box meerdere maatschappelijke thema's zoals verslaving, Asperger syndroom en contact met jeugdzorg.

In Box zitten veel verschillende personages die horen bij het team van rechercheur Mina. Alle personages zijn goed uitgedacht. Het boek is dan ook geschreven vanuit meerdere perspectieven. Je leest dus niet alleen vanuit de hoofdpersoon Mina maar je leest ook de gedachtes van andere personages. Zo lees je bijvoorbeeld vanuit het perspectief van mentalist Vincent Walder. Omdat de moord ook te maken heeft met een goocheltruc is zijn perspectief een goede en interessante toevoeging aan het verhaal. Hij legt bepaalde verbanden tussen de dader en de moord die andere mensen niet zouden kunnen zien.

Door ook over de andere personages te lezen neemt de spanning wat af en krijg je als lezer even een 'adempauze'. Al hoewel de nieuwsgierigheid wel blijft wat Camilla als schrijfster heel goed heeft gedaan. Een klein puntje van kritiek is dat niet alle perspectieven even nuttig zijn in het boek waardoor veel stukken overbodig en langdradig kunnen zijn.

De ontknoping is er eentje die perfect bij een goeie thriller past, hij zit vol actie en is razend spannend. Wel is de ontknoping vrij ingewikkeld, bepaalde aspecten zijn heel ver gezocht waardoor het ook moeilijk te raden is.

Hoewel Box maar liefst 640 pagina's bevat, is het haast niet weg te leggen. Het verhaal blijft spannend tot op de laatste pagina. Deze spannende thriller is perfect om de koude en donkere dagen mee door te komen.

Box

1  2  3  4  5

Wanneer een vrouw dood wordt aangetroffen in een kist doorboord met zwaarden, vraagt de politie zich af of het een mislukte goocheltruc is of een brute moord. Inspecteur Mina Dabiri schakelt de hulp in van Vincent Walder, mentalist en expert in lichaamstaal en magie. Ze linken de dood met eerdere moordzaken en beseffen dat ze op jacht zijn naar een roekeloze seriemoordenaar die tegengehouden moet worden voordat er nog meer slachtoffer vallen. Maar zowel Mina als Vincent heeft een duister geheim. Hun verleden lijkt verband te houden met de zaak. Ze moeten de moordenaar een stap voor zijn. Maar hoe?