Zes zaken voor Eve - J.D. Robb RECENSIE

Recensie: Zes zaken voor Eve - J.D. Robb

In Zes zaken voor Eve van J.D. Robb zijn zes korte verhalen gebundeld waarin Eve Dallas een moord voor haar kiezen krijgt. Van een moord op een feestje tot aan een cultclub voor vampiers, in deze zes verhalen lees je het allemaal.

Zes zaken voor Eve is zoals gezegd een bundel die zich tussen de andere delen afspeelt. Grofweg de eerste drie verhalen uit de bundel gaan over de tijd dat Eve en Roarke een jaar met elkaar getrouwd zijn, terwijl de overige verhalen zich afspelen nadat ze al twee jaar met elkaar getrouwd zijn. Het is dus van belang om de eerdere delen eerst te lezen om eventuele spoilers over de karakters te voorkomen in dit boek. Doordat de verhalen stuk voor stuk maar erg kort zijn, worden de personages ook niet uitgebreid geïntroduceerd. Dit boek is dus echt bedoelt voor de fans van de serie die al bekend zijn met alle karakters. Als je de vorige delen wel gelezen hebt, is dit boek een feest van herkenning! De meeste vaste personages keren terug in deze zes korte verhalen en elk verhaal is weer een échte J.D. Robb met moord, intriges en een vleugje romantiek.

J.D. Robb heeft met deze zes korte verhalen in een bundel weer een fantastisch boek afgeleverd. Het is bijzonder knap hoe ze in maar 90 pagina's een gehele moordzaak weet op te lossen zonder dat het gehaast overkomt. Het onderzoek verloopt natuurlijk en rustig, en elk verhaal heeft een sterk begin, midden en eind. Het zijn stuk voor stuk volwaardige thrillers. Daarnaast zit elk verhaal totaal anders in elkaar. Sommige verhalen hebben een bovennatuurlijk tintje. Zo komt er in een verhaal een geest aan bod en maken we in een ander verhaal kennis met een vampier, terwijl een ander verhaal juist meer een 'traditionele' moordzaak is. Door de diversiteit aan verhalen ben je continu benieuwd waar het volgende verhaal over zal gaan. Het boek leest dan ook als een trein en de zes korte verhalen heb je zo uit!

Eve Dallas is zoals altijd weer een heerlijk stoer, badass karakter. Maar ook Roarke, Peabody, McNab en dokter Mira spelen in deze verhalen weer een belangrijke rol. Het is onwijs leuk om als het ware tussen de andere boeken door over deze karakters te lezen om te zien hoe het met ze gaat.

De schrijfstijl van J.D. Robb is zoals altijd weer geweldig. Ze omschrijft elke plaats delict met veel details waardoor je het echt voor je ziet, maar in haar schrijfstijl verwerkt ze ook altijd een vleugje humor, waardoor het boek nergens te zwaar wordt. Dit doet ze ook door altijd wat romantiek in het verhaal te verwerken en naast de moordzaak ook de relatie tussen Eve en Roarke in haar boeken aan bod te laten komen.

Zes zaken voor Eve mag je zeker niet missen als je fan bent van de Eve Dallas-serie van J.D. Robb. Heb je de eerdere delen nog niet gelezen? Dan raad ik aan om dat eerst te gaan doen. In deze zes korte verhalen weet J.D. Robb telkens een compleet ander verhaal neer te zetten. Daarnaast weet ze ook om elke moordzaak binnen 90 pagina's op een geloofwaardige, ongehaaste wijze op te lossen. Je hebt telkens het gevoel dat je een volwaardig verhaal gelezen hebt. Bijzonder knap! Zes zaken voor Eve krijgt van mij dan ook zonder meer 5 hartjes.

Zes zaken voor Eve

1  2  3  4  5

Zes novelles in de Eve Dallas-serie

Dallas, 2035. Een meisje van acht wordt zwaar getraumatiseerd gevonden in een steegje. Ze herinnert zich niets meer en krijgt een nieuwe naam: Eve Dallas. Vijfentwintig jaar later is Eve een zeer getalenteerde detective van de New Yorkse politie, maar haar verleden blijft haar achtervolgen.

In Bij nacht vermoord, Vermoorde vaders, Vermoord fantoom, Bloedig vermoord, Ritueel vermoord en Vermoord en vermist wordt Eve geconfronteerd met zes schijnbaar onoplosbare zaken. Ze kan niet anders dan haar volledige inzet tonen, ook als een zaak haar wel heel diep raakt…