Onfortuinlijk koekje - Marja West RECENSIE

Recensie: Onfortuinlijk koekje - Marja West

Alice, haar man Bart en twee bevriende stellen hebben op Tweede Kerstdag een gezellig etentje bij het Chinese sterrenrestaurant Ming. Bij de koffie krijgt Alice een fortune koekje met een wel heel bijzondere boodschap: 11 12 14 HELP - Francien Rademaekers.

Haar vrienden doen het lacherig af, maar Alice neemt de boodschap serieus. Het bericht laat haar niet los en ze reist af naar Antwerpen om op onderzoek uit te gaan.

Auteur van Onfortuinlijk koekje is Marja West. Eerder schreef Marja West de psychologische thriller Uitgeteld en Echte barkeepers heten Henk. Bij Uitgeverij De Crime Compagnie schrijft Marja West ook (psychologische) thrillers onder het pseudoniem Anna West. Voor uitgeverij Luitingh Sijthoff schrijft zij midlife feelgoods onder het pseudoniem Anna Thomas.

Onfortuinlijk koekje is een toegankelijk geschreven thriller. Het boek leest vlot en de spanning wordt geleidelijk opgebouwd. Door het onderzoek naar de verdwenen Francien borrelen steeds meer vragen op: waar is Francien gebleven en wat heeft het Chinese bedrijf Ming ermee te maken? Nadat Alice het bedrijf heeft bezocht dat de fortune koekjes maakt heeft ze ook het idee dat ze achtervolgt wordt en moet ze voortdurend achterom kijken. De spanning is zo voortdurend aanwezig.

Alice is een aansprekend hoofdpersonage. Na het opbreken van haar studie heeft ze talloze studentenbaantjes gehad en weet ze niet goed wat ze wil. Haar man Bart heeft een veeleisende baan als arts en ook haar vrienden hebben inmiddels allemaal een leuke carrière opgebouwd. Eigenlijk wil Alice weer gaan studeren, maar ze is al achterin de twintig en heeft geen zin om tussen de achttienjarigen in de studiebanken te zitten. Marja West heeft met name hoofdpersonage Alice goed uitgewerkt en als lezer leer je haar echt kennen.

Het eind van het verhaal is vrij abrupt en verloopt heel snel. Het gevoel overheerst dat het verhaal wat afgeraffeld is. Het was sterker geweest als dit uitgebreider geschreven was.

De Verhalenfabriek, onderdeel van uitgeverij De Crime Compagnie, heeft deze korte thriller uitgebracht. De thrillers van De Verhalenfabriek zijn dunner dan de meeste thrillers en verschijnen alleen als ebook. Door de beperkte omvang van deze thrillers, zijn ze uitermate geschikt om op een lekkere zondagmiddag of op een rustige avond in één keer uit te lezen. Naast Onfortuinlijk koekje, verscheen bij De Verhalenfabriek ook Winternacht van Linda Jansma en Kerststuk van Saskia M.N. Oudshoorn. De verhalen spelen zich af in de tijd van Kerst en zijn daardoor echt geschikt om met de feestdagen te lezen.

Onfortuinlijk koekje is een vermakelijke korte thriller. Hier en daar bevat het verhaal wel wat ongeloofwaardigheden, maar het plot is origineel. Het mysterieuze briefje in het fortune koekje van Alice vormt een originele aanleiding voor dit spannende verhaal.

Onfortuinlijk koekje

1  2  3  4  5

Tweede kerstdag dineren Alice en haar man met vrienden bij Chinees sterrenrestaurant Ming. Als de gasten na het diner een fortune cookie krijgen, staat op het briefje van Alice een cryptische boodschap: 11 12 14 HELP – Francien Rademaeker. Alice neemt de boodschap serieus, maar de anderen doen er een beetje lacherig over en ook de eigenaar van het restaurant doet het af als een ongepaste grap. Toch kan Alice het voorval niet loslaten en ze gaat op onderzoek uit.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox