Winternacht - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: Winternacht - Linda Jansma

Tamar brengt haar kerstvakantie samen het haar vriend Auke door in een klein, idyllisch Duits pension dat wordt gerund door Heleen en Scott. Lange avonden vol glühwein bij de warme haard en overdag lekker schaatsen op het grote meer om alleen te stoppen voor wat snert bij de koek-en-zopietent. Thriller fan Tamar haar geluk kan niet meer op als blijkt dat thriller auteur Han van Soest ook in het pension verblijft. Als Auke druk is met zijn schaatswedstrijd trekt ze steeds meer met hem op. Toch wordt Tamar aan het twijfelen gebracht als er allemaal vreemde dingen gebeuren. Wat voert Auke in zijn schild? En Scott? Of zit iemand anders achter deze ongelukkige voorvallen?

Winternacht is een heerlijke kersthriller om de huidige lockdown mee door te komen. Linda Jansma brengt je in de ultieme kerstsfeer met deze feelgood thriller. Door haar accurate en gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving heb je als lezer het gevoel dat je zelf door de omgeving wandelt. Je voelt de kou van de sneeuw en je wil eigenlijk niets liever dan je eigen handen opwarmen aan een mok warme choco.

Door het eerste hoofdstuk van Winternacht zit je als lezer gelijk in het verhaal. Je voelt de spanning en je kan je alleen maar afvragen op wie deze mysterieuze gast het heeft gemunt. Toch ontpopt het verhaal van Winternacht zich daarna als een heel luchtig feelgood verhaal. De mensen zijn vriendelijk, de tijd wordt gesleten met het maken van nieuwe vriendschappen, lachen en gezelligheid.

Toch bouwt Linda Jansma onderhuids de spanning op. Ze zaait twijfel, niet alleen bij de personages maar ook bij de lezer. Heeft die lieve Scott een tweede agenda? En is Auke alleen maar zenuwachtig voor de wedstrijd of speelt er meer? Hoewel Linda Jansma haar best heeft gedaan, is de uitkomst van Winternacht al heel snel voorspelbaar, wat afdoet aan de opbouw van de spanning.

Kortom, Winternacht is de perfecte feelgood kerstthriller om de komende feestdagen mee op de bank te kruipen. Het ultieme wintergevoel wordt gegarandeerd. Met een gemakkelijke schrijfstijl, mooie beschrijvingen en vlotte personages heb je als lezer al snel het gevoel dat je zelf door metershoge pakken sneeuw struint of op het ijs rondzwiert. Tegelijkertijd houd je altijd die ene vraag in je achterhoofd: wie van deze lieve gasten heeft er een dubbele agenda?

Recensie: Winternacht - Linda Jansma

Winternacht

1  2  3  4  5

Wanneer Tamar met haar verloofde Auke zoals elk jaar het grote schaatsfestijn bezoekt, ontdekt ze dat de bekende auteur Han van Soest in hetzelfde hotelletje verblijft als zij. Omdat Auke een van de deelnemers is aan de schaatswedstrijd, traint hij dagelijks op het meer voor het hotel. Tamar voelt zich eigenlijk een beetje eenzaam, totdat Han van Soest haar op sleeptouw neemt. Dan valt er een dode. Wie heeft hem vermoord, en waarom?