De zaak aan Highway 62 - Laila Lalami RECENSIE

Recensie: De zaak aan Highway 62 - Laila Lalami

Als haar vader wordt doodgereden voor zijn restaurant aan de Higway 62 brengt Nora noodgedwongen langere tijd door in haar geboorteplaats midden in de Mojavewoestijn. Ze geloofd niet dat het een ongeluk was en zet alles op alles om de waarheid boven tafel te krijgen. Daarnaast maakt de situatie ook dat ze zichzelf vragen gaat stellen over haar toekomst en hoe die eruit gaat zien.

Het verhaal van De zaak aan Highway 62 is in de basis een eenvoudig, helder verhaal wat door Laila Lalami op boeiende wijze is uitgebouwd tot een verhaal met diepere lagen. Vanuit het politie-onderzoek naar de aanrijding van haar vader leer je niet alleen Nora en haar perspectief op het verhaal kennen maar ook haar oud-klasgenoot Jeremy die nu bij de politie werkt, haar ouders en zus, een getuige, de rechercheur die de zaak van haar vader onderzoekt en de dader en zijn gezin. Door deze verschillende perspectieven ontdek je alle kanten van het verhaal en wordt het plaatje compleet. Maar het zorgt er ook voor dat het verhaal je blijft boeien en er steeds weer verrassende wendingen zijn. Tegen het einde van De zaak aan Highway 62 worden de tijdsprongen redelijk groot en voelt het een beetje alsof het einde wat afgeraffeld is om wel een duidelijk einde te hebben maar er niet veel meer te vertellen is. Toch overheerst aan het einde een voldaan en positief gevoel over het verhaal.

De schrijfstijl van Laila Lalami is erg aangenaam en leest heel gemakkelijk weg. Hierdoor zit je snel in het verhaal en is het erg lastig om het boek tussendoor weg te leggen. Het is makkelijk meeleven met de personages, vooral met de hoofdpersoon Nora, ook al begrijp je haar keuzes niet altijd. Doordat je je zo gemakkelijk kunt inleven kun je je helemaal onderdompelen in het verhaal. Het is knap hoe ze ondanks de wisselende perspectieven in De zaak aan Highway 62 toch het verhaal overzichtelijk weet te houden. De zaak aan Highway 62 maakt nieuwsgierig naar de andere boeken van Laila Lalami en doet hopen dat ze er nog vele meer gaat schrijven.

Samengevat is De zaak aan Highway 62 een roman die lekker wegleest en een goede combi van spanning, liefde en een goed verhaal heeft. Een echte aanrader voor elke liefhebber van romans.

De zaak aan Highway 62

1  2  3  4  5

Driss Guerraoui en zijn vrouw zijn in de jaren tachtig van Casablanca naar Californië geëmigreerd om daar een beter leven op te bouwen. Wanneer Driss op een late lenteavond een donkere kruising oversteekt in zijn woonplaats, een klein stadje in de Mojavewoestijn, wordt hij geschept door een voorbijrazende auto. Het lijkt een bewuste hit & run. Driss' volwassen dochter Nora keert terug naar haar familie om die bij te staan. Ze raakt betrokken bij het politieonderzoek en wordt geconfronteerd met geheimen binnen het gezin en met de hypocrisie van de gemeenschap. De zaak aan Highway 62 is een actuele, provocerende en aangrijpende roman over de immigrant als 'de ander'.