Sub Rosa - Emelie Schepp RECENSIE

Recensie: Sub Rosa - Emelie Schepp

Drie leden van een criminele groepering worden vermoord door een onbekende. Kort daarna wordt een ander lid van hen vermoord met een bommengordel aan. Zijn beide misdaden gelinkt aan elkaar? Officier van Justitie Jana Berzelius wordt bij deze zaak betrokken, maar plots lijkt dit alles wel heel persoonlijk voor haar te worden.

Sub Rosa is het zesde deel in de reeks rond hoofdpersonage Jana Berzelius. Deze thriller is losstaand te lezen, maar draait toch vooral om Berzelius en haar mysterieuze verleden. Daarom kan het zeker interessant zijn om de delen van de serie in de juiste volgorde te lezen. Met Jana Berzelius creëerde Emelie Schepp een heel interessant en origineel hoofdpersonage. Deze Officier van Justitie draagt veel geheimen met zich mee over een verleden waar niemand van mag weten. Haar achtergrond is het voornaamste onderdeel dat Sub Rosa zo goed maakt. Het geeft onverwachte wendingen aan het verhaal en roept veel vragen en nieuwsgierigheid op. Perfecte kenmerken dus voor een sterk seriepersonage.

Naast Jana zijn er nog enkele andere hoofdpersonages die het rechercheteam vormen. Van hen krijg je een minder goed beeld en ze neigen dan ook eerder naar een oppervlakkigheid die soms wat storend kan zijn voor de sterkte van het verhaal. Maar wellicht valt dit enkel op wanneer je Sub Rosa als losstaande thriller leest.

Het plot van deze thriller zit goed in elkaar en gaat over drugs, geweld en moeilijke familierelaties. Er zijn vooral veel persoonlijke intriges die het politieonderzoek domineren en dat maakt de personages dan ook extra belangrijk. De zaak rond de criminele groepering waarvan vier leden vermoord werden is interessant omdat je als lezer in het begin al over meer informatie beschikt dan de onderzoekers. Dit maakt het extra spannend wanneer het onderzoek in een bepaalde richting gaat vorderen. Ook hierbij is het opnieuw de band die je krijgt met hoofdpersonage Jana Berzelius, die ervoor zorgt dat de spanning goed opgedreven wordt. Alle punten dus voor dit hoofdpersonage dat doorheen het ganse boek de rode draad is.

Emelie Schepp schrijft op een aparte manier die wel even wennen is. Haar hoofdstukken lezen vlot, maar ze wisselt vaak van personages binnen één hoofdstuk. Zo gaat de ene alinea over Jana en kan de volgende over het rechercheteam of de criminelen gaan. Het is tijdens het lezen dan ook soms wat moeilijker te volgen wanneer er omgeschakeld wordt. Al is dit een schrijfstijl waar je ook kan voor openstaan en die geen directe afbreuk doet aan het verhaal. In zijn totaliteit vormt de combinatie van een sterk hoofdpersonage met een goede dosis spanning voor het nodige leesplezier.

Sub Rosa is een thriller die er vooral uitspringt door zijn sterk en origineel hoofdpersonage. Maar ook het plot en de opbouwende spanning maken van dit boek een goede thriller.

Recensie: Sub Rosa - Emelie Schepp

Jana Berzelius 6 - Sub rosa

1  2  3  4  5

Jana Berzelius onderzoekt moorden binnen een crimineel netwerk maar realiseert zich dat de zaak rechtstreeks met haar te maken heeft. Ze krijgt onverwachte hulp om de waarheid te verbergen…

'Sub rosa' is de zesde thriller in de serie die de Zweedse Emelie Schepp schreef over officier van justitie Jana Berzelius.

Via YouTube wordt een filmpje verspreid van een jonge man met explosieven aan zijn lijf. De politie weet de plek te identificeren, maar de bom ontploft nog voordat ze arriveren. Het is het vierde lid van een crimineel netwerk dat in korte tijd is vermoord. Maar is het dezelfde dader? Als Jana Berzelius bij het onderzoek wordt betrokken, realiseert zij zich dat de zaak rechtstreeks met haar te maken heeft. Als officier van justitie is het haar taak om de waarheid te achterhalen. Nu krijgt ze onverwachte hulp om juist die waarheid te verbergen…

De Zweedse thrillerauteur Emelie Schepp brak in Nederland door met 'Memento'. Dit werd, evenals de daaropvolgende vijf boeken, met lovende recensies beoordeeld.