Slaap maar zacht - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: Slaap maar zacht - Linda Jansma

Maud is verpleegkundige op de Intensive Care-afdeling waar ze tijdens de nachtdiensten verantwoordelijk is voor een onbekende man in coma. De politie probeert uit te zoeken wie de man juist is maar boekt weinig vooruitgang. Intussen start een nieuwe collega verpleegkundige in het ziekenhuis die zich verdacht gedraagt en gebeuren er vreemde dingen met de comateuze patiënt.

Slaap maar zacht is opgebouwd uit enkele hoofdstukken die steeds een dagdeel beschrijven. In het hoofdstuk zelf wordt snel gewisseld tussen de verschillende personages. Er spelen zich fragmenten af in het ziekenhuis, bij het rechercheteam van de politie, het gezin van Maud en ook in het verleden. Een groot voordeel hiervan is dat het boek echt snel leest, zeker in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Linda Jansma. Al maakt deze opbouw het wel moeilijk om het verhaal goed te volgen en de personages goed te leren kennen. Het wisselen tussen de verschillende stukken gaat vaak snel en komt iets ten koste van het verhaal. Al heeft deze thriller een razende vaart en is er geen tijd om het verhaal te laten stilvallen.

Auteur Linda Jansma is al goed bekend als thrillerauteur met maar liefst vijftien thrillers die ze tot nu toe publiceerde. Het mag dan ook niet verbazen dat Slaap maar zacht opnieuw een boek is dat kan tellen. Het plot lijkt op het eerste gezicht eenvoudig en een samenraapsel van enkele individuele verhalen maar het is veel meer dan dat. Alles is mooi met elkaar verbonden, personages zijn niet zomaar wie je dacht dat ze zouden kunnen zijn. En ook het motief dat achter alles schuilgaat is op zijn minst verrassend te noemen. Dit maakt van Slaap maar zacht dan ook een verrassend boek met een combinatie van de medische wereld, politie en familiale problemen.

De verschillende verhaallijnen draaien rond diverse personages die allemaal met elkaar in verband staan. Een echt hoofdpersonage springt er niet zo uit, al is verpleegkundige Maud wel duidelijk degene die zorgt voor de meeste verbanden tussen de personages. Echt diep worden ze echter niet uitgewerkt. Tijdens het lezen krijg je een inzicht in het verhaal van elke persoon apart maar hen inschatten blijft moeilijk. Vandaar dat Slaap maar zacht ook zonder problemen enkele verrassende wendingen neemt. De vaart die in het verhaal zit past bij de personages die we niet zo diepgaand leren kennen. Deze thriller gaat snel, is origineel en verrassend. De spanning in het verhaal is eerder beperkt tot aan de verrassende ontknoping die je door de laatste pagina's laat vliegen.

Slaap maar zacht is een thriller die zich afspeelt in een ziekenhuis maar ook politie en familiezaken bij het verhaal betrekt. Het maakt dat dit een origineel en sterk verhaal is dat daarbovenop ook nog heel vlot leest. Echt een thriller met een razende vaart.

Slaap maar zacht

1  2  3  4  5

Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie Op de IC-afdeling waar verpleegkundige Maud werkt, ligt een man in coma. Niemand weet wie hij is. De rechercheur die belast is met het onderzoek, regelt een item over de onbekende man in Opsporing Verzocht, waarna een getuige zich meldt. Maar voor deze vrouw gehoord kan worden, overlijdt ze. Als er dan ook nog eens onverklaarbare dingen op de afdeling gebeuren, begint Maud te vermoeden dat iemand haar patiënt dood wil. Maar wie? En waarom?