Christopher Plum en Het Zwaard der Wanhoop - Tamara Geraeds RECENSIE

Recensie: Christopher Plum en Het Zwaard der Wanhoop - Tamara Geraeds

Christopher is een doodgewone jongen die elke dag gepest wordt op school door Beth en haar vriendinnen, maar wanneer hij op een avond in slaap valt boven zijn huiswerk verlaat zijn bewustzijn zijn lichaam en wordt hij opgeroepen om een geheime missie uit te voeren. Hij moet Het Zwaard der Wanhoop uit de klauwen van de slechteriken proberen houden en dat voert hem langs Rome en Dublin. Het wordt een groot magisch avontuur waarbij hij steun krijgt uit onverwachte hoek en nieuwe vrienden maakt.

Tamara Geraeds maakt van Christopher een erg realistische jongen, die droomt over superhelden en er graag zelf eentje wil zijn. Desondanks moet hij elke dag de realiteit trotseren en die is niet zo fraai. Beth en haar vriendinnen pesten hem en zorgen ervoor dat naar school gaan vreselijk is. En toch gebeurt er dan op een avond iets wonderlijk wat ervoor zorgt dat Christopher zijn ware ik kan laten zien. De goedheid en moed die in zijn hart zit, zal hij moeten gebruiken om de mensheid te redden en ook al lijkt dat in het begin erg eng, toch raakt Christopher er steeds meer van overtuigd dat hij voor deze opdracht gemaakt is.

De twijfels die Christopher heeft en de obstakels die hij onderweg tegenkomt in Christopher Plum en Het Zwaard der Wanhoop worden uitvergroot om de lezer betrokken te houden en de spanning op te voeren. Toch bereikt Geraeds daarmee soms het tegenovergestelde effect. Het nadenken en twijfelen zorgt voor vertraging en een sprankel irritatie bij de lezer. Met name door het verschil tussen de snelheid van het verhaal, want er gebeurt ontzettend veel in superkorte tijd, en de gedachten van het hoofdpersonage. Christopher lijkt daardoor af en toe wat dommig. Gelukkig gebruikt de auteur verteltechnieken waarbij Christopher zelf weet dat hij niet alles direct begrijpt en hulp nodig heeft.

Die hulp krijgt hij ook en de personages die daarvoor ten tonele verschijnen, zijn absoluut geweldig. Met name het diertje geeft een nieuwe impuls aan het verhaal en zorgt voor de nodige humor en activiteit. Het is weliswaar niet altijd makkelijk om alles te blijven volgen, omdat er herhaaldelijk gevoelsmatig stappen worden overgeslagen in de plot, maar er straalt wel een goede energie van de bladzijden af. Christopher Plum en Het Zwaard der Wanhoop is heel vlot leesbaar door het makkelijke taalgebruik. Af en toe komt er een moeilijker woord naar voren dat te maken heeft met de missie, maar dat wordt dan goed uitgelegd en het zorgt er uiteindelijk voor dat de jonge lezers ook wat leren.

Het geheel is erg beeldend en bijna filmisch verteld. Je kan je zo voorstellen hoe alles eruitziet en nochtans gebruikt Geraeds daarvoor geen uitgebreide beschrijvingen. Ze weet met weinig woorden een goede sfeer neer te zetten waardoor je je als lezer volledig kan inleven. Het filmische aspect komt ook terug in de wijze waarop de slechteriken worden opgevoerd. Ze lijken namelijk sterk op de inbrekers uit Home Alone, en je ziet hen gewoon voor je ogen ruziemaken over hoe ze die jongen gaan tegenhouden. Alhoewel ze de wereld willen overheersen, voelen ze niet als de ultieme slechteriken aan, maar eerder een beetje ludiek. Dat heeft wel negatieve invloed op de totale spanning die opgebouwd wordt in Christopher Plum en Het Zwaard der Wanhoop. Daar zit namelijk al snel een plafond aan.

Geraeds neemt de lezer mee op een magisch avontuur met enorm veel vaart en interessante personages. Door het verhaal te koppelen aan een bekende mythe en er enkele historisch correcte feiten in te stoppen, leren de jonge lezers ook nog wat. Het jammere is wel dat er af en toe wat te veel van de hak op de tak wordt gesprongen en daardoor de geloofwaardigheid van Christoper Plum en Het Zwaard der Wanhoop in het gedrang komt in sommige scènes. Eigenlijk had dit boek het dubbele aantal bladzijden kunnen hebben, wat ruimte had gecreëerd voor een betere uitwerking van verschillende elementen.

Christopher Plum 1 - Christopher Plum en het zwaard der wanhoop

1  2  3  4  5

Ga mee op een magisch avontuur, waar legendes werkelijkheid worden en gevaarlijke schurken op de loer liggen… Christopher Plum is geen held. Hij is niet moedig en sterk en kan eigenlijk niets bijzonders. Maar daar zal snel verandering in komen… Christophers leven staat op zijn kop als hij een magisch zwaard vindt in een geheime tunnel onder zijn huis. Een vreemde stem draagt hem op het zwaard in veiligheid te brengen. Maar dat is niet gemakkelijk, als blijkt dat er twee schurken achteraan zitten die de macht over de wereld willen. Christopher krijgt magische hulp van bijzondere vrienden. Maar komt die hulp op tijd? Een spannend avontuur, volgepakt met magie en legendes én…. twee hilarische schurken!