Aardbewoners - Sayaka Murata RECENSIE

Recensie: Aardbewoners - Sayaka Murata

Natsuki brengt elke zomer door in de Bergen van Nagano, samen met haar familie en haar neef Yuu, waar ze verliefd op is. Ze spelen elk jaar dat ze van een andere planeet komen, en beloven koste wat het kost, te overleven. Na een serie aan ingrijpende gebeurtenissen mag ze nooit meer terug naar Nagano en Yuu. Jaren later, wanneer ze al getrouwd is, hebben die gebeurtenissen nog steeds effect op haar leven, en samen met haar man trekt ze terug naar het huis in Nagano, waar Yuu ook woont. Zal hij zich hun belofte om altijd te blijven overleven ook herinneren?

Aardbewoners begint ontzettend sterk. Natsuki is op weg met haar familie naar Nagano, en je merkt meteen dat er iets bijzonder is aan haar gezin en de manier waarop haar ouders haar behandelen. Ze zetten Natsuki’s oudere zus op een voetstuk en blaffen Natsuki af wanneer ze iets wil zeggen. Je zult vanaf pagina 1 met Natsuki meeleven en ontzettend medelijden hebben met haar. Je kunt helemaal begrijpen waarom ze hoopt dat ze van een andere planeet komt. De absurditeit binnen deze familie, maar ook van de normen en waarden van de samenleving die beschreven is in dit boek roept daarbovenop wat vraagtekens op en laat je twijfelen over of dit een andere wereld is óf een overdreven versie van onze eigen.

Uit de flaptekst van Aardbewoners weet je al dat er iets vreselijks gaat gebeuren, maar als dat eenmaal gebeurt zul je echt geschokt zijn. Vooral de manier waarop Natsuki hier mee omgaat is bijzonder, maar voor een kind begrijpelijk. Het verhaal neemt een spannende wending, maar laat een hoop open plekken voor deze gebeurtenis, waardoor Murata hier veel verwarring schept en je tot de laatste paar pagina’s in spanning zit. Dit trekt je door de eerste helft van het boek heen en zal zorgen dat je het boek niet meer weg kunt leggen.

De schrijfstijl van Murata is bijzonder, maar wel prettig leesbaar. Het heeft de eerste hoofdstukken een kinderlijk effect, maar als Natsuki eenmaal groter is blijft deze schrijfstijl overheersend. Je kunt je hierdoor goed inleven in de hoofdpersoon. Je leest mee met haar verdriet en je weet eigenlijk beter dan zij, waardoor het extra pijnlijk is. De andere personages blijven door het boek heen ietwat vaag omdat ze niet veel achtergrond krijgen.

Tegen het einde neemt het verhaal echter een heel bijzondere wending. De snelheid van het boek, tot dan toe redelijk rustig, gaat omhoog, waarna er een hele hoop vreemde dingen gebeuren. Dit deel van het boek kan een hoop afgunst opwekken en je moet dit boek dus ook zeker niet lezen als je niet tegen duidelijke beschrijvingen van seksueel misbruik, incest en kannibalisme kan.

Aardbewoners is een heel bijzonder boek, met een sterke opbouw en start. De personages zijn goed beschreven en de vreemde wereld pakt je helemaal, waardoor de eerste helft voorbij vliegt. De gebeurtenissen van daarna kunnen echter alleen maar met verontrustend en absurd worden bestempeld, dus als je op zoek bent naar een sterke roman met een vreemde wending dan ben je zeker aan het goede adres.

Recensie: Aardbewoners - Sayaka Murata

Aardbewoners

1  2  3  4  5

Natsuki brengt met haar neef Yuu de zomers door in de bergen van Nagano, waar ze droomt over andere werelden. Wanneer een reeks van verschrikkelijke gebeurtenissen de twee kinderen voor altijd van elkaar dreigt te scheiden, beloven ze elkaar koste wat het kost om te overleven.
    Haar donkere verleden blijft Natsuki achtervolgen, ook als ze volwassen en getrouwd is. Natsuki slaat op de vlucht en keert terug naar de bergen uit haar jeugd. Ze bereidt zich voor op een hereniging met Yuu. Zal hij zich hun belofte herinneren? En zal hij haar helpen haar daaraan te houden?