Tante Poldi en de hemelse vruchten - Mario Giordano RECENSIE

Recensie: Tante Poldi en de hemelse vruchten - Mario Giordano

Na het oplossen van de moord op haar klusjesman begint Poldi zich wat te vervelen. Dus verdiept ze zich verder in haar onderzoek naar vermeende maffialid Russo. Na een bezoek aan een wijngaard wordt Poldi naakt wakker naast de wijnboer, met een black-out, en vindt daarna een lijk in de wijngaard. Ondanks het verzoek van rechercheur Montana om zich er niet mee te bemoeien zweert tante Poldi ook deze moord te zullen oplossen.

Het verhaal van Tante Poldi en de hemelse vruchten zit goed in elkaar. Er is een duidelijke spanningsopbouw, meerdere cliffhangers en ook nog romantiek waardoor je meerdere keren op het puntje van je stoel zit en Tante Poldi en de hemelse vruchten bijna niet weg kunt leggen. De moordzaak is goed uitge­werkt met genoeg mogelijkheden voor de lezer om mee te speuren. Daarnaast loopt het verhaal over het leven van Tante Poldi en haar neef (de schrijver) verder in dit tweede deel van de Tante Poldi reeks. Het perspectief van waaruit Tante Poldi en de hemelse vruchten wordt geschreven, vanuit het perspectief van de schrijver die het verhaal van zijn tante Poldi heeft gehoord, geeft een extra dimensie aan het verhaal. Door dit perspectief en de helikopterview die de schrijver over het verhaal heeft is het geheel overzichtelijk maar toch spannend door het wisselen in het de tijd dat Tante Poldi haar avontuur meemaakt en de tijd dat ze het aan haar neef vertelt. Ook de hints die in dit verhaal worden gegeven dat hij een reeks moet gaan schrijven over de avonturen van zijn tante zijn een mooie toevoeging aan het grote geheel van de Tante Poldi reeks.

Mario Giordano heeft een erg filmische schrijfstijl waardoor je de hoofdstukken bijna als scenes voor je ziet. Dit is aan de ene kant heel prettig maar komt soms ook wat rommelig over door de veelheid aan details. Ook komt het chaotische karakter van tante Poldi soms erg duidelijk naar voren in van de hak op de tak springen in het verhaal. Hierdoor moet je soms goed opletten om de draad van Tante Poldi en de hemelse vruchten vast te kunnen houden.

De personages in Tante Poldi en de hemelse vruchten zijn even kleurrijk als tante Poldi zelf. En de meesten sluit je net als Tante Poldi meteen in je hart. De setting op Sicilië spreekt erg tot de verbeelding en het totaal lijkt een mooie basis voor een verfilming te zijn. Samengevat is Tante Poldi en de hemelse vruchten een mooi tweede deel in de Tante Poldi reeks. Een echte aanrader voor liefhebbers van detectives. Gelukkig worden op de achterflap al een deel 3 en 4 aange­kondigd in deze spannende reeks van Mario Giordano.

Tante Poldi 2 - Tante Poldi en de hemelse vruchten

1  2  3  4  5

Deel 2 in de serie over de eigenzinnige Tante Poldi die op Sicilië woont. Tante Poldi’s humeur is beneden het dieptepuntgezonken: haar water is afgesloten. De veroorzaker blijkt de aantrekkelijke wijnboer Avola te zijn. Wanneer ze verhaal gaat halen valt ze onmiddellijk voor zijn avances en na een dolle nacht is al het leed snel vergeten. Maar dan wordt er een lijk gevonden in Avola’s wijngaard en rechercheur Montana is allesbehalve blij dat het juist Poldi is die Avola een alibi kan verschaffen…