De Meesterdief - Emmelie Arents RECENSIE

Recensie: De Meesterdief - Emmelie Arents

Taran is gebroken na de dood van zijn broer en zijn vader. Hij heeft zijn moeder nog, maar het verlies kan niets goedmaken, zelf niet het prachtige huis dat hij gekregen heeft. Zijn vriend en prins Rayan wordt vermist en heeft ook nog eens een Afwijking uit zijn hart. Alleen het sap van de qalzarabloemen kan hem genezen, zodat hij ooit als rechtvaardige leider van het land kan heersen. Taran wordt gevraagd om naar het eiland Turat af te reizen om de remedie in handen te krijgen; dat is de enige kans om de ziekte in het hart van de prins te stoppen. Taran vertrekt zonder aarzeling.

De Meesterdief is het vervolg op De Woestijndief van de Vlaamse Emmelie Arents. De Meesterdief gaat vrijwel direct verder waar het vorige deel eindigde. Het is prettig dat op de eerste paar pagina's werd teruggeblikt op de gebeurtenissen van het voorgaande deel, omdat het zou kunnen zijn dat sommige dingen je niet meer helemaal bijstaan. Hierdoor zal je na het lezen van een aantal pagina's weer helemaal in het verhaal zitten. De Meesterdief is, net als De Woestijndief, een sterk verhaal in de wereld van het land Saradan. De cover van dit boek is ook weer prachtig! Het enige wat wel jammer is, is dat de ruggen van De Woestijndief en De Meesterdief vrijwel identiek zijn (op de titels na), waardoor het in je boekenkast lijkt alsof twee dezelfde boeken naast elkaar staan.

In dit deel krijgt Taran een nieuwe missie: een zeldzame bloem vinden die het leven van zijn vriend en prins kan redden. Natuurlijk gaat dit niet zonder gevaar, wat het verhaal weer heel spannend maakt. Taran is een prettig personage om te volgen. Alhoewel hij zich heel sterk voordoet, kan hij soms ook nog steeds onzeker zijn in de keuzes die hij moet maken – net als elke jongen van zijn leeftijd soms heeft. Omdat dit verhaal een mannelijk hoofdpersonage volgt, is dit verhaal interessant voor zowel de mannelijke als vrouwelijke lezer. Er vinden veel spannende scènes plaats waardoor je gedurende het lezen op het puntje van je stoel zal blijven zitten.

De schrijfstijl van Emmelie Arents is heel prettig. Ze weet een nieuwe wereld te creëren die voor de lezers helemaal duidelijk is. Zonder ingewikkeld taalgebruik toe te passen weet Emmelie Arents de lezer aan deze nieuwe wereld te binden. Aan het begin van het boek staan ook nog een paar begrippen gesommeerd, waardoor je bij twijfel terug kan bladeren om te kijken wat bepaalde dingen betekenen. Arents neemt je mee in een nieuwe wereld vol Duistere magie en bedrog. Het is dus zeer indrukwekkend te noemen wat Emmelie Arents voor elkaar heeft gekregen: met behulp van gemakkelijk taalgebruik de lezer weten te binden aan een nieuwe wereld. Ze schrijft heel levendig, waardoor het lijkt alsof je tijdens het lezen écht de wereld van Taran binnenstapt.

Interessant aan het verhaal zelf is dat er niet alleen één grote climax is, maar ook veel plottwists gedurende het verhaal zelf. Hierdoor blijf je als lezer gebonden aan het boek, omdat je achter nog meer ontdekkingen wilt komen. Mede door de schrijfstijl en het spannende verloop van het verhaal zal je dit boek niet weg kunnen leggen. De Meesterdief leest dus zeer vlot weg, wat vooral interessant is voor de jongere lezers. Dit boek is dus ook ten zeerste aan te raden voor jongeren vanaf ongeveer 13 jaar.

De Meesterdief is, net als zijn voorganger, een spannend en origineel verhaal waar iedere jonge lezer van zal gaan houden.

Woestijndief 2 - De Meesterdief

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg op De Woestijndief, waarin Emmelie Arents een nieuwe wereld heeft gecreëerd. Taran is klaar om een nieuw leven op te bouwen en zijn pijnlijke verleden een plaats te geven. Wanneer de prins wordt vermist en Saradan ten onder dreigt te gaan aan Dode Magie, schakelt de sultan Tarans hulp in. Taran reist naar het verlaten eiland Turat om de zeldzame qalzarabloem te vinden, die het hart van de prins en het lot van Saradan kan redden. Maar het eiland is niet verlaten. Niets is wat het lijkt. Niemand is te vertrouwen. Een nieuw, dodelijk spel gaat van start...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox