Mijn vader is een vliegtuig - Antoinette Beumer RECENSIE

Recensie: Mijn vader is een vliegtuig - Antoinette Beumer

Met een gelukkig gezin, een succesvol bedrijf en het huis van haar dromen binnen handbereik lijkt Eva alles te hebben. Als haar moeder plotseling komt te overlijden wordt ze angstig. Ze heeft last van nachtmerries en verliest haar grip op de werkelijkheid. Ze wil haar angsten in de ogen aankijken, maar gaandeweg ontdekt ze hiaten in haar geheugen. Ze besluit om naar de oorsprong te gaan: haar vader, die al 33 jaar in een psychiatrische inrichting verblijft.

Deze prachtige psychologische roman is het literaire debuut van Antoinette Beumer (1962), die we kennen als regisseur (De gelukkige huisvrouw en Soof). Geïnspireerd door haar eigen leven heeft Antoinette een hoofdpersonage geschreven dat veel met haar gemeen heeft. In het begin van het verhaal is Eva een echte zakenvrouw. Ze wil alles zelf doen en dat trekt ze door tot de uitvaart van haar moeder, waar Eva zelf achter het stuur kruipt van de lijkwagen. Ze komt kil over en stopt haar emoties achter gesloten deuren, maar dat is niet zonder goede reden.

In deze ontdekkingsreis naar het verleden treden veel vragen op. Waarom is Eva grotendeels opgegroeid zonder vader? Het lijkt alsof ze, toen ze nog een kind was, een goede band had met haar vader, maar de vork zit anders in de steel. Eva probeert het contact met haar vader te herstellen, maar herkent de man voor zich vaak niet. Mijn vader is een vliegtuig is een bijzonder boek. Psychische stoornissen worden uitgebreid behandeld en door Antoinette's eigen ervaringen, die door het verhaal heel sijpelen, is het een heel authentiek boek geworden. Terwijl Eva haar verleden beter begint te begrijpen, verliest ze haar grip in het heden.

Het verhaal is niet in chronologische volgorde geschreven. Door middel van flashbacks leren we het verleden van Eva steeds beter kennen. Het verhaal wordt altijd vanuit Eva vertelt en tegelijkertijd ontdek je met haar nieuwe puzzelstukjes. Mijn vader is een vliegtuig is opgedeeld in drie stukken: Willemien (Eva's moeder), Joost (Eva's vader) en Eva zelf. Door het snelle tempo en de interessante openbaringen is het al snel moeilijk om dit boek weg te leggen.

Met dit verhaal heeft Antoinette Beumer een groots debuut te pakken, dat ondertussen ook verfilmd is. Kom zelf tot een conclusie over feit en fictie door dit diepgaand en mooi geschreven boek. Mijn vader is een vliegtuig is een tijdloos verhaal dat zijn lezers tot het einde in zijn greep houdt.

Mijn vader is een vliegtuig

1  2  3  4  5

De bijna veertigjarige Eva lijkt alles te hebben: een mooi gezin, een succesvol bedrijf, en binnenkort het huis van haar dromen. Dan sterft haar moeder en beginnen de nachtmerries. Eva wordt steeds angstiger en raakt ervan overtuigd dat er gevaar dreigt voor haar en haar kinderen - langzaam maar zeker verliest ze haar grip op de werkelijkheid.
    Ze gaat op zoek naar de oorsprong van haar angsten in haar vroege jeugd en ontdekt hiaten in haar geheugen. Als ze besluit contact op te nemen met haar vader die al drieëndertig jaar in een psychiatrische inrichting verblijft, is dat het begin van een uitputtende en beangstigende ontdekkingstocht naar het verleden.
    Mijn vader is een vliegtuig is een psychologische roman over onverwerkte trauma's, de scheidslijn tussen fictie en realiteit en de al te reële angst om je verstand te verliezen.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane