Een steekje los - Iris ter Haar RECENSIE

Recensie: Een steekje los - Iris ter Haar

Iris ter Haar heeft last van angsten. Zo erg dat ze haar huis het liefst niet uitkomt. Geen weekendje weg, uit eten met vrienden of kerstdiner met familie, hooguit een rondje wandelen met de hond. In 2018 kreeg ze de diagnose paniekstoornis met agorafobie. In Een steekje los vertelt ze over haar leven met angst.

Een steekje los bestaat uit 3 delen. Het begint met het uitleggen van de paniekstoornis, dit doet ze aan de hand van eigen ervaringen en feiten. Dit zorgt ervoor dat je als lezer wat meer begrip gaat krijgen voor de paniek en angst. Voor iemand met dezelfde diagnose zal het herkenning geven. Daarna gaat het verder met de behandelingen die ze heeft gevolgd voor de paniekstoornis en hoe dat in zijn werk gaat in Nederland. Het is interessant om te lezen hoe dit gaat en wat de behandelingen met haar doen. Het derde deel gaat over haar leven na de behandelingen, hoe ze de draad weer oppakt zonder psycholoog. Verwacht geen rooskleurig einde, het is een realistisch boek met een einde waarin het beter gaat met Iris dan op haar dieptepunt, maar ze heeft nog een weg te gaan. En als laatste komt haar vriend Steve nog aan het woord. Dit zorgt voor een inkijkje in het leven van een partner van iemand met een paniekstoornis. Deze kant van het plaatje maakt het boek compleet.

Iris ter Haar vertelt in Een steekje los haar eigen ervaringen met het leven met angst. Hierdoor is het een persoonlijk verhaal. Haar manier van schrijven is duidelijk. Dit doet ze met een vleugje humor en zelfspot en zorgt ervoor dat het boek toegankelijk is om te lezen. Het boek leest vlot, Iris heeft een fijne schrijfstijl en het is goed te volgen hoe zij zich bij bepaalde situaties voelt, ook voor lezers die zelf geen last hebben van paniekaanvallen.

Met Een steekje los kom je meer te weten over hoe het is om te leven met een paniekstoornis. Iris' ervaringen worden afgewisseld met feiten over de paniekstoornis met agorafobie en andere psychische stoornissen. Hierdoor is het een serieus boek, maar je voelt het persoonlijke erin door haar vlotte schrijfstijl. Een steekje los is een aanrader om meer te weten te komen over leven met angst, of om herkenning te hebben als je zelf een paniekstoornis hebt.

Een steekje los

1  2  3  4  5

‘Adem in, twee, drie, adem uit, twee, drie, vier. Herhaal ik als een mantra in mijn hoofd. Ik probeer mijn longen te vullen, maar de typische ziekenhuislucht lijkt steeds minder zuurstof te bevatten.’
    Fris afgestudeerd psycholoog Iris ter Haar begint vol goede moed aan haar carrière als ondernemer. Voor de buitenwereld lijkt alles haar goed af te gaan, maar ongemerkt wordt haar wereld kleiner en kleiner, tot ze haar huis niet meer uit durft. Als bezigheidstherapie borduurt ze zich de blaren op de vingers terwijl ze op een eindeloos lijkende wachtlijst staat voor een psycholoog. In 2018 krijgt ze de diagnose paniekstoornis en agorafobie. Inmiddels heeft Iris een succesvolle borduurwebshop en lukt het haar (meestal) weer om zonder klamme handen de deur uit te gaan. In dit boek vertelt ze op luchtige wijze hoe het is om opgeslokt te raken door angsten tot je jezelf verliest. Maar ook hoe ze - met ups en downs - de draad weer oppakt. Inclusief handige lijstjes met wat je kunt doen als je een paniekaanval hebt, hoe je een wachtlijst doorkomt en de wetenschap achter angststoornissen.